« tagasi


Ettekanne „Olukorrast kirikus“ EELK XXXI Kirikukogu 2. istungjärgul


Austatud kirikukogu!

Armsad õed ja vennad!

Oleme kirikuaasta ringiga ülestõusmisajas, üleeile tähistasime ülestõusmisaja 2. pühapäeva ning selle pühapäeva mõtted ja sõnum, mis on kokku võetud pühapäeva teemasse „Ülestõusnu tunnistajad“ kannavad meid ka käesoleval nädalal. Johannes kirjutab oma evangeeliumis: „Ja kaheksa päeva pärast olid ta jüngrid taas kodus ja Toomas nendega. Uksed olid lukus, aga Jeesus tuli, jäi seisma nende keskele ja ütles: „Rahu teile!”“ (Jh 20:26).  Jeesuse jüngrid hakkasid Jeesuse ülestõusmist uskuma alles siis, kui olid ülestõusnud Jeesust oma silmaga näinud. Toomas seadis Jeesuse ülestõusmise uskumiseks eritingimused: „Kui ma ei näe tema käte sees naelajälgi ning ei pista oma sõrme naelte asemeisse ega oma kätt tema külje sisse, ei usu ma mitte!” (Jh 20:24)

Sissejuhatus

Meie ei ole täna Jumalale tingimuste seadjad. Meie ülesanne on kirikuna ja ka üksikisikutena jääda oma ülestõusmisusule kindlaks nendes tingimustes ja keskkonnas, mis meile on seatud. Just siin ja praegu. Nendest tingimustest oma ettekandes tahangi kõneleda. Ma ei taha korrata teemasid, mida olen juba käsitlenud Kirikukogu eelmisel, selle koosseisu esimesel istungjärgul novembrikuu lõpus, mil kogunesime eKirikukogule veebis.

Tuletan siiski meelde, millistele teemadele sügisel keskendusin, et ennast täna mitte liiga palju korrata. Kõnelesin:

Ükski nendest teemadest ei ole kaotanud oma aktuaalsust ka täna. Pigem vastupidi. Kuid kõige aktuaalsemaks on muutunud pool aastat hiljem hoopis küsimus rahust ja julgeolekust. Kõige enam vajame praegu Jeesust kui Rahuvürsti, kes sisse astudes ütleks: „Rahu teile!“

2021. aasta ülevaade

Enne, kui kõnelen oma mõtetest rahu ja julgeoleku teemadel, annan kasvõi ajaloo huvides oma ettekandes põgusa ülevaate eelmise aruandeaasta kohta. Refereerin seda, mida oleme EELK tegevusena kirja pannud ja mida olete saanud juba lugeda ka kirikukogu materjalide hulgas olevast 2021. aasta EELK majandusaasta aruandest.

Kuuldu on vaid põgus ja markeeriv ülevaade eelmisest aastast sellisel kujul nagu me EELK tegevusest kantsler Andrus Mõtuse allkirjaga riigile majandusaasta aruandes ülevaate anname. Siit on puudu vaated ja hinnangud paljudele kirikutöö valdkondadele ja asutustele, mis vääriksid samuti esile tõstmist ja ära märkimist. Uus kasutusse võetud aruandluskeskkond peaks ehk juba järgmisel aastal võimaldama kevadisele kirikukogule esitada kogu EELKd hõlmava aruande kujul, mis kataks kõik kiriku erinevad töövaldkonnad ja detailsema kokkuvõtte ka meie statistilistest näitajatest.

Sõda ja rahu aastal 2022

Oma ettekande teises pooles naasen rahu ja julgeoleku teema juurde. 24. veebruaril, kui tähistasime Eesti Vabariigi iseseisvuse 104. aastapäeva, eskaleerus juba kaheksa aastat kestnud Venemaa sõda Ukraina vastu agressiivseks vallutusrünnakuks eesmärgiga Ukraina tervikuna alistada. Tänaseni kestva agressiivse sõja tulemusena on Ukrainast sõjapõgenikena lahkunud umbes 5 miljonit inimest, tehes sellest suurima sõjalise konflikti ja põgenikekriisi Euroopas pärast II maailmasõda.

Venemaa ja seda riiki juhtiva Putini agressiooni on hukka mõistnud kogu demokraatlik maailm, sealhulgas kirikud (sh EELK) ja kirikuid ühendavad oikumeenilised organisatsioonid. Kirikud Euroopas ja mujalgi maailmas on käivitanud oma humanitaarmissioonid Ukraina aitamiseks ja põgenike toetamiseks.

EELK toetus Ukrainale

Konsistoorium ja meie kogudused on asunud samuti operatiivselt Ukrainat ja sõjapõgenikke aitama. EELK Konsistoorium lõi erifondi Ukraina toetamiseks ja eraldas sinna reservfondist 20 000 eurot, millest suur osa on juba ka toetustena Ukraina partnerkirikule, Luterlikule Maailmaliidule ja Ukraina Kultuurikeskusele eraldatud. Samal ajal on ka EELK kogudused üle Eesti viinud läbi korjandusi ja kogunud annetusi, et neid abivajajatele ise otse edasi saata või annetada Pagulasabile, Eesti Punasele Ristile või teistele abiorganisatsioonidele. Eesti Diakoonia korjandusest on kogunenud Ukraina diakoonia organisatsiooni toetuseks Living Hope 7000 eurot, millest enamus on ka juba üle kantud. Meie partnerkirikud ja organisatsioonid on teinud omapoolseid annetusi ja on valmis neid EELK kaudu Ukraina toetusprojektidele andma.

EELK ja sõjapõgenikud

Põgenike vastuvõtmiseks on EELK ja EKNi liikmeskirikud välja pakkunud umbes 300 majutuskohta. Suurem osa on jäänud täitmata, kuna sõjapõgenikud on leidnud majutuse või juba püsivama elukoha omavalitsuste toel. Siiski on sõjapõgenikke vastu võtnud ja pikemat või lühemat aega majutanud mitmed EELK asutused ja kogudused. Täielik ülevaade konsistooriumis puudub, kuid nimetada oskan laekunud info põhjal Usuteaduse Instituuti, Tartu Pastoraati, Harkujärve, Rannamõisa, Risti, Järva-Jaani ja Pühavaimu kogudusi. Kindlasti on neid veel. EKNi liikmeskirikutes toimuvad mitmel pool Ukraina sõjapõgenikele mõeldud ukraina- ja venekeelsed jumalateenistused. Käivitunud on sotsiaalministeeriumi kaplanaadi organiseerimisel põgenike hingehoid, millesse on kaasatud üle 70 hingehoidja, kellest suur osa on vaimulikud. Hingehoidjad külastavad ja suhtlevad roteeruvalt inimestega vastuvõtukeskustes, hotellides ja laevas, kus põgenikke majutatakse. Hingehoidjate tööd koordineerivad kolm koordinaatorit Tartus, Tallinnas ja Rakveres. Vaimulikke on kaasatud aktiivselt mitmel pool omavalitsuste poolt põgenike vastuvõtu ja hingehoiuga tegelema. Nimetada oskan praegu Meelis-Lauri Eriksoni, Annika Laatsi, Hedi Vilumaad ja Mait Mölderit. Kindlasti on neid vaimulikke veel, kes on praegu põgenike vastuvõtmisega seotud.

Kriisiks valmistumine

Jeesuse armastusekäsust lähtuvalt peame oma armastava tähelepanu suunama Jumalale, ligimesele ja ka iseendale. Jumal on rahujumal ja teda süüdistada sõjas, mille on algatanud inimestest agressorid, ei ole põhjust. Jumal taotleb ja annab meile rahu. Kuidas aga olla valmis selleks, et agressori vägivallateod ja sõda võivad ulatuda meieni vahetult samal kombel nagu näeme seda praegu Ukrainas? Kuidas peaksime kogudustes valmistuma?

Iga koguduse juhatus peaks pidama plaani ja koostama kirjutatud või kirjutamata kujul tegevusplaani (kriisikava), kuidas:

Mida on meil õppida 1940. aasta okupatsioonist, 1941 ja 1949. aasta küüditamistest ja 1944. aasta suurpõgenemisest?

Kuidas EELK ja tema kogudused elasid üle need keerulised sündmused?

Peaksime või kas peaksime ennast valmistama ette sarnaseks stsenaariumiks (konsistooriumis, asutustes, kogudustes)?

Kõige olulisem on ka kõikidele nendele küsimustele vastata püüdes vaadata Ülestõusnule, kes astus lukustatud ruumi jüngrite keskele ja lausus: „Rahu teile!“. Tänu usule ülestõusnud Kristusesse oleme kirikuna kestnud ja kestame ka edasi.

Loen ettekande lõpetuseks ülestõusmispüha läkituse, rahusõumi, mis on pärit sõja epitsentrist.

Ukraina Saksa Evangeelse Luterliku Kiriku piiskop Pavlo Švartzi ülestõusmispüha läkitus:

„Ma olin surnud, ning ennäe, ma elan igavesest ajast igavesti ning minu käes on surma ja surmavalla võtmed.” Ilm 1:18

Sel aastal tähistame sõja taustal Jeesuse Kristuse ülestõusmist. Sõda ägenes veidi enne paastuaega ja me olime sunnitud mõtisklema Jeesuse kannatuste üle omaenda kannatuste ajal, vaadates abitult pealt ka kaaskodanike kannatusi. Vägivald, valed ja ebaõiglus tunduvad ülekaalukad. Just nagu pimedus enne meie Issanda Jeesuse Kristuse ristilöömist.

Aga see, mis põhineb valedel ja korruptsioonil, ei püsi. Illusioon puruneb kohtudes tõega. Ülestõusmispüha juhtsõna on Jeesuse sõnad: „Ma olin surnud, ning ennäe, ma elan igavesest ajast igavesti”. See sõnum on lihtne ja täiesti selge. Jeesuse haud jäi tühjaks. Kümned inimesed tunnistasid oma kohtumisest ülestõusnud Päästjaga. Ja lõpuks, kirik, mis oli rajatud usule Tema ülestõusmisse, on kandnud seda usku läbi sajandite, muutes meie maailma tundmatuseni.

Ja hoolimata sellest, kui kõvasti vaenlane püüdis tõde varjata, nimetades seda “libauudiseks”, oleme veendunud, et Jeesuse ülestõusmine ajendab meid järgima armastuse teed, ohverdades iseennast oma ligimeste jaoks, mitte mõnede illusoorsete väärtuste eest. Olenemata sellest, kas me teenime lahinguväljal või aitame vabatahtlikena, teenime sõjapõgenikke või järgneme oma kutsele enda töökohal – liigume me lähemale elu võidule surma üle, rahule vägivalla üle, aususele silmakirjalikkuse asemel ja loovusele hävitamise asemel.

Jeesus ütleb: “Minu käes on surma ja surmavalla võtmed”. Ta lubab igavest elu neile, kes järgivad teda teel enesesalgamisele ja eneseohverdusele. Me võime seda lubadust usaldada, sest see põhineb tema ülestõusmise reaalsusel. Kristus on üles tõusnud! Tõesti, ta on üles tõusnud!

Suur tänu kuulamast ja kaasa mõtlemast!


Urmas Viilma
Peapiiskop

26.04.2022 Mustamäe Maarja Magdaleena kirik

« tagasi  üles