« tagasi
Kirik ja kogudus
Meedias on palju juttu EELK asutamisest 90 aastat tagasi. Ootasin
teadet ja otsisin mitmelt poolt, mis oli enne 1917.aastat, sest kirik on ju Eestimaal olnud aastasadu enne seda. Leidsin vaid konstanteeringu Eesti Evangeelne Luterlik Kirik on asutatud 1917. aastal Tartus toimunud Esimesel Kirikukongressil seni Eestis Rootsi ja Vene kirikuseaduse järgi tegutsenud maakirikust. See lause kõlab nagu nõukogudeaegse ajaloo hinnang enne 1917/1940 aastat toimunud sündmustele, mida ideoloogilistel põhjustel ei saanud tunnistada täisväärtuslikuks. Näiteks peeti mõnda aega Tartu ülikooli asutamisajaks alles Vene tsaari ei mäleta mis aastast pärit ukaaasi, mitte ligi poolteist sajandit varasemat Rootsi kuninga otsust.
Küsimus seega: mis viga oli maakirikul, et pidi uue asutama?
Loomulikult on kirik olnud Eestis aastasadu ja Eesti Evangeelse
Luterliku Kiriku põhikiri mõistab end kui alates 16. sajandi usupuhastusest Eesti alal tegutsevat luterlikku kirikut, kelle vaimulik elu ja järjepidev tegevus rahva usulisel ja kõlbelisel kasvatamisel algas eesti rahva ristiusustamisega, s.t. juba 12.-13. sajandil.
Ka maakirikul ei olnud iseenesest viga midagi, ent maakiriklik
juhtimiskorraldus ei oleks vastanud enam 1917. a. veebruarirevolutsiooni järgsele situatsioonile, rääkimata veidi hiljem, 1918. aastal iseseisvunud Eesti Vabariigist.
Eesti rahvusest kirikutegelaste sooviks oli:
a) likvideerida seisuslik kirikuvalitsemine nii koguduse kui
konsistooriumi tasemel,
b) vabastada kirik baltisakslaste eestkostest ning muuta see
rahvuslikuks, demokraatlikult juhitavaks kirikuks ja
c) luua Eesti alal üks terviklik kirikuorganisatsioon (varem oli
luterlik kirik jagunenud erinevateks konsistooriumiringkondadeks).
Kirikukorralduse aluseks rahvuslik-demokraatlik printsiip, kusjuures
arutati isegi radikaalsemaid variante (eraldi kirikute loomine eestlastele
ja sakslastele), kuid need ei läinud läbi.
Usutunnistusliku ja usulise aluse mõttes muutust ei toimunud, selles
mõttes jäi kirik endiselt luterlikuks ning järjepidevus säilis. Muutus aga vahekord riigiga - juba pärast 1917. a. veebruarirevolutsiooni oli selge, et riigikiriklik korraldus (mida
maakirik muuhulgas tähendas) on minevik. Nii ei jäänud kirikul muud
üle kui defineerida ennast vaba rahvakirikuna, s.t. riigivõimust
sõltumatu iseseisva kirikuna.Enn Auksmann
Pärnu Eliisabeti koguduse õpetaja
12.06.2007
üles