« tagasi
Usk ja elu
Jumala poole pöördudes ja oma patte kahetsedes annab Jumal meile andeks meie patu ja sünnitab meid vaimulikult uuesti — loob meis uue elu Kristuses, annab meile uue, Kristuse loomuse. Öeldakse ka, et Jeesuse Kristuse veri peseb meid puhtaks kõigest patust. Siit küsimus: kas Jumal peseb Jeesuse verega puhtaks meie vana, aadamliku loomuse? Kui jah, miks peab siis see puhastatud ja seega veatuks tehtud loomus risti löödama, et me enam ei orjaks pattu? Kas vana loomus saab olla puhas, kui kalduvus patule säilib? Kui mitte, mis on siis see, missugune osa meist, mille Jumal puhastab Jeesuse verega?Ja veel: kas on õige niiviisi asja ette kujutada, et me ohverdame Jumalale oma vana loomuse, laseme tal selle risti lüüa. Ent Jumal võtab vastu vaid veatu ohvri, seega tuleb eelnevalt vana loomus Jeesuse verega puhastada (=pattude andeksandmine), alles seejärel saame lasta selle Jumalal kõrvaldada ja meile uue loomuse vastu anda. Seega pattude andestus ja uussünd ei toimukski nagu ühel ja samal hetkel...?
Kristuse ohver on asendav lepitusohver, s.t. inimeseks saades võtab
Jumala Poeg enda peale kogu inimeste süü ja patu ning sureb inimeste
eest, nende asemel. Pühakiri nimetab Kristust uueks Aadamaks (1K 15),
uueks Inimeseks - Temas \"võetakse inimkond kokku\" ning luuakse uuesti
(iseküsimus on, kuidas üksikinimene sellest osa saab - sellest veidi
hiljem). Apostel Paulus ütleb, et Jumal on teinud Jeesuse \"patuks
meie asemel\" (2Kr 5:21), et meie saaksime \"Jumala õiguseks Tema
sees\", s.t. Kristuses on Jumal meiega teatud mõttes kohad vahetanud:
võtnud endale meie patu ja andnud meile oma õiguse. Ühtlasi on
Kristuse ristisurm meile Jumala armastuse ülimaks märgiks: \"Jumala
armastus meie vastu on saanud avalikuks selles, et Jumal oma
ainusündinud Poja on läkitanud maailma, et me Tema läbi elaksime.
Selles on armastus - ei, mitte selles, et meie oleme armastanud
Jumalat, vaid et Tema on armastanud meid ja on läkitanud oma Poja
lepitusohvriks meie pattude eest.\" (1Jh 4:9-10)
Kui nüüd inimene saab Kristusest uueks, sünnib uuesti, siis on tal ka
uus, Kristuse loomus, ja tema vana loomus on ühes Kristusega risti
löödud (Rm 6:6). Meil ei ole Jumalale midagi ohvriks tuua, kasvõi
juba seepärast, et Ta on ise meie Looja ja eluandja, s.t. me kuulume
niikuinii Temale. Küll aga tahab Jumal, et me seda vabadust, mille Ta
meile on andnud - vabadust valida hea ja kurja vahel - õigesti
tarvitaksime, ning Ta aitab meid selleks oma Püha Vaimu läbi, kes
meid pühitseb ja meis head vilja esile toob.
Kristuse lepitusohvrist osasaamine, patule suremine ja uueks eluks
ülestõusmine või uuestisündimine toimub ristimises (vt Rm 6), millega
peab liituma inimese usk ja tahe elada Jumala lapsena.
Ristimisega antakse inimeseele andeks kõik tema patud, nii pärispatt
kui kuni ristimiseni sooritatud isiklikud patud. Ristimise läbi
sünnib inimene uuesti ja temasse ei jää enam midagi, mis takistaks
pääsu Jumalariiki - inimeste karistuseks pärast pattulangust oligi ju
Jumalariigist, Jumala ligiolust väljatõukamine. Kristuses on Jumal
inimkonna taas omaks võtnud, enesega lepitanud ja süüst puhastanud.
Patune inimene ei või näha Jumalat ja jääda elama (2Ms 33:20),
Kristuses on Jumal ennast inimestele nõnda ilmutanud, et igaüks, kes
vaatab Tema lunastavale ohvrile ja usub Temasse, jääb elama ning
pärib igavese elu (vrd Jh 3:14-18).
Pärast ristimist säilib inimeses küll see rikutus, mille ta on
pärinud siia maailma sündides (kalduvus patule, haigustele,
kannatustele, samuti surelikkus), sellest kõigest vabaneb inimene
siis, kui tema maine elu on lõppenud ja Jumal ta viimsel päeval uueks
loob (vt 1Kr 15). Nii, nagu esimesed inimesed olid võimelised
patustama, on ka uutel, ristitud inimestel see võimalus ja vabadus
olemas. Jumal ootab meilt vastuarmastust ja usku, mis väljendub
selles, et me hoidume teadlikult ja tahtlikult patust ning elame
Jeesuse eeskuju järgi: \"Kes ütleb enese püsivat Temas, see on ka ise
kohustatud käima nõnda, nagu Tema on käinud.\" (1Jh 2:6) Kui me aga
eksime ja patustame, siis võime tulla kahetsedes Tema juurde ning Ta
annab meile meie patud andeks (1Jh 1:5-10; Rm 5:1-11).
Jeesus võrdleb ennast viinapuuga ja meid viinapuu okstega (Jh 15).
Ristimises oleme sellesse viinapuusse liidetud. Vilja ei kanna me
mitte iseenesest, vaid sellepärast, et Kristus on meid oma olemisse
vastu võtnud (nagu Ta on inimeseks saades vastu võtnud kogu inimliku
olemise). Nagu viinapuu oksad vajavad pidevat hooldust ja
puhastamist, vajame seda meiegi: me ei ole veel täiuslikud, vaid
Jumal peab hea aednikuna meie eest pidevalt hoolt kandma. Ja nagu
viinapuu oksad hävivad, kui nad viinapuust lahutada, ei suuda meiegi
midagi ilma Kristuseta, kes on saanud meile \"tarkuseks Jumalalt ning
õiguseks ja pühitsuseks ja lunastuseks\" (1Kr 1:30).
Kokkuvõtteks: Jumal on andnud oma Poja meie eest patu- ja
lepitusohvriks ning sünnitab meid ristimise läbi uueks eluks
Kristuses. See on Tema and - meil endal ei ole mingit ohvrit, mida
Talle tuua. Küll aga võime Talle tuua oma tänu ja armastuse, püüdes
elada Tema tahte järgi ning lastes Tal ennast Püha Vaimu läbi üha
Kristuse sarnasemaks kujundada: \"Ma olen ühes Kristusega risti
löödud; nüüd ei ela enam mina, vaid Kristus elab minus. Ja mida ma
nüüd elan ihus, seda ma elan usus Jumala Pojasse, kes mind on
armastanud ja on iseenese loovutanud minu eest. Ma ei taha tühistada
Jumala armu, sest kui õigus tuleks Seaduse läbi, siis tähendaks see,
et Kristus on asjatult surnud.\" (Gl 2:19-21)Enn Auksmann
Pärnu Eliisabeti koguduse õpetaja
12.10.2006
üles