« tagasi
Piibel ja teoloogia
Miks pöördus Jeesus ristil olles Isa, s.t Jumala, s.t iseenda poole?
Tegemist on äärmiselt olulise küsimusega, millega on kahtlemata väga
raske ühe kirjaga ammendavalt vastata. Püüan seda, lähtudes veel
ühest küsimusest: milline tähtsus on meie jaoks usul sellesse, et
Jeesus on Jumala Poeg, s.t. tõeline Jumal?
Jeesus Kristus on tõeline Jumal ja tõeline inimene – see tõde on kogu
kristliku usu aluseks. Kuigi alati on olnud neid, kelle jaoks see ei
olegi nii iseenesestmõistetav – ja kindlasti on olnud väga palju
vaidlusi ja arusaamatusi mitmesuguste teoloogiliste ja filosoofiliste
mõistete üle, millega on püütud Jeesuse Kristuse olemust inimkeeli
lahti seletada.
Juba vanal ajal oli neid, kes eitasid Jeesuse jumalikkust – kõige
tuntumad on nõndanimetatud ariaanid, 3.-4. sajandil elanud preestri
Ariuse õpetuse järgijad, kelle arvates võib Jeesust küll nimetada
Jumala Pojaks, kuid Ta ei ole siiski ainsa tõelise Jumalaga võrdne,
vaid on justkui veidi madalama järgu jumal või jumalus tõelise Jumala
ja inimeste vahel. Tänapäeval esindavad üsna samasugust seisukohta
Jehoova tunnistajad, kelle põhjendusedki taolisele arusaamale on
üpris sarnased Ariuse omadega, näiteks puhtinimlik loogiline
konstruktsioon, mille kohaselt väiksem – ehk inimene – ei saa
mahutada suuremat – ehk Jumalat. See tähendab, et kuna Jeesus ilmus
inimesena, ei saanud Ta nende arvates olla Jumal – et aga ka nemad ei
saa eitada, et Jeesus on siiski midagi enamat kui lihtsalt inimene,
ongi nad nuputanud välja oma õpetuse Jeesusest kui mingist Jumala ja
inimese vahepeal olevast „vaimolendist“, kes viibis siin maailmas
näiliselt inimese kujul.
Tänapäeval on märksa sagedasem arvamus see, et Jeesus oli lihtsalt
inimene – üsna eriline küll, suur õpetaja ja võib-olla koguni
prohvet, kuid ikkagi vaid inimene. Ja kui see inimene viimaks suri,
siis tema eksistents ka lõppes – jätkudes vaid Ta õpilaste südames ja
mõttes. On muidugi neidki, kes Jeesuse olemasolu üleüldse eitavad,
kuid tänu ajalooteaduse selgele seisukohale Jeesuse olemasolu
tõelisusest on taolisi üpris väheks jäänud.
Küllap paljud inimesed on kuulnud ka eelkirjeldatutele vastupidistest
õpetustest, näiteks nõndanimetatud monofüsiitlusest, mille kohaselt
Jeesus omas vaid ühte, aga mitte inimlikku, vaid jumalikku olemust.
Pealiskaudsel vaatlemisel võib paista, et näiteks Armeenia kirik
esindab taolist seisukohta, kuigi see päris nii ei ole. Põhjus, miks
Armeenia ja näiteks ka Kopti kirik ei nõustunud ammustel aegadel
Chalkedoni kirikukogu õpetusega Jeesuse kahest loomusest, oli kartus,
et Jeesuse isiku ühtsuse mõistmine võib seeläbi kannatada. Nii siis
tunnistavad näiteks armeenia kristlased tänapäeval, et Jeesus on küll
tõeline Jumal ja ka tõeline inimene, aga Tal ei ole kahte loomust,
vaid Tema inimlikkus ja jumalikkus moodustavad ühe teineteisest
eristamatu terviku. Muidugi on tegemist vaid teoloogiliste
arutlustega, aga siiski on siin üks oht, ja nimelt, et võib tekkida
raskusi ühelt poolt selle mõistmisega, mis eristab Jeesust ehk Jumal
Poega Jumal Isast – seega Kolmainsuse küsimus –, teisalt aga ka
Jeesuse ristisurmast arusaamisega ja sellele õige tähendusega
andmisega, sest kui ristil suri tõesti Jumal ise täielikult ja sõna
otseses mõttes, siis võib õigusega küsida, kas nende päevade jooksul,
mil Jeesus oli surnud, ei olnudki Jumalat. Või nii, nagu ülalolevas
küsimuses: miks pöördus Jeesus ristil olles Isa, s.t Jumala, s.t
iseenda poole?
Läbi aegade on need küsimused tekitanud palju arutelusid ja vaidlusi
– ja küllap vaieldakse nendel teemadel edaspidigi.
Jeesus on tõeline inimene, kuna Jumal tahtis saada meiega täielikult
üheks – ja tahtis, et meil oleks võimalik saada Temaga täielikult
üheks. Jeesuses on Jumal meie eest ja koos meiega kannatanud ning
surnud; Jeesuses võime osa saada mitte üksnes Jumala igavesest elust
– Tema ja oma ülestõusmise läbi –, vaid me oleme Jeesuses Kristuses
sõna otseses mõttes haaratud üles taevasse, ülendatud Isa paremale
käele ja võetud justkui vastu Kolmainsusse endasse. Tõeline inimene
Jeesus Kristus on üks pühima Kolmainsuse isikuid, ja see tähendab, et
inimene ja Jumal on Temas ja Tema kaudu tõepoolest jäädavalt ja
lahutamatult ühendatud, üheks saanud.
See kõik on aga võimalik vaid siis, kui Jeesus Kristus on tõepoolest
ka tõeline Jumal. Jumal ei ole saatnud mitte ainult üht oma saadikut
inimeste juurde – või valinud üht inimest välja, et oma suhet
inimkonnaga uuendada –, vaid Ta on tõesti ise tulnud ja inimeseks
saanud. See on Jumal, kellesse me usume – Jumal, kes tõepoolest
alandas iseennast niivõrd, et sai omaenda loodu sarnaseks, üheks
meiega, kes oleme tegelikult – vähemalt Temaga võrreldes – vaid põrm.
Sellega näitas Jumal, kui väga Ta meist hoolib ja kui tähtis on Talle
enda ja meie vahekorra uuendamine.
Ingel ütleb Jeesuse surma ettekuulutades Maarjale: „Püha Vaim tuleb
sinu peale ja Kõigekõrgema vägi on varjuks sinu kohal, seepärast
hüütaksegi Püha, kes sinust sünnib, Jumala Pojaks.“ Teda mitte ainult
ei hüüta Jumala Pojaks, vaid Ta on Jumala Poeg. Jeesus ise ütleb, et
Tema ja Isa on üks – ja kogu oma eluga, aga ka oma surmaga tunnistab
ja kinnitab Ta jäägitult, et Ta on ühtviisi tõeline Jumal ja tõeline
inimene.
Usk Jeesuse Kristuse tõelisse inimlikkusse ja jumalikkusse aitab
leida vastuse ka küsimusele, mille paljud on esitanud seoses Tema
ristisurmaga. Inimesed küsivad imestades, kuidas on võimalik, et
armastuse Jumal laseb oma Pojal lihtsalt surra – vaatab sekkumata
pealt, kuidas Tema Ainusündinu peab taluma kohutavaid kannatusi ning
hukkuma. See oleks tõepoolest kohutav ja arusaamatu – või vähemalt
Jumala armastusega ühitamatu. Kõik saab aga selgeks, kui teame, et
tegelikult kannatab Jumal ise oma Pojas – Ta mitte ei vaata kannatusi
ega surma pealt, vaid Ta kannatab ja sureb ise armastusest meie
vastu, selleks, et meie kannatustele mõte anda ja meid igavesest
surmast ning hukatusest päästa. Jumal Isa ja Poeg on nii lahutamatult
ja jagamatult üks, et ühe valu on paratamatult ka teise valu – küll
aga on nad siiski pühima Kolmainsuse eri isikud, ja see tähendab, et
ehkki Jumal oma Pojas Suurel Reedel suri, ei jäänud universum kuni
ülestõusmispäevani ilma Jumalata, vaid Jumal – kuigi haavatuna ja
võiksime ehk öelda, et justkui lausa mitte täielikuna või poolikuna,
nii nagu meie tunneme ennast teinekord poolikuna, kui oleme oma kõige
kallimast inimesest lahutatud –, kuigi nõnda hirmsat valu
kannatavana, oli Jumal siiski olemas, hoidis seda maailma üleval ning
kinkis elule ülestõusmispäeval uue alguse.
Mingil kombel võime just seda Jumala sisemist valu ja traagikat
mõista Jeesuse hüüdes ristil: „Mu Jumal, mu Jumal, miks Sa mind maha
jätsid!“ Tegelikult oligi Jeesus – või õigemini: Jumal – seal ristil
justkui täielikult laiali rebitud, Tema süda oli lõhki rebitud ja
kannatas – aga sellesse Jumala lõhkirebitud ja avatud südamesse
avanes meile seeläbi sissepääs. See on nagu Jeruusalemma templi ülalt
alla lõhki kärisenud eesriie, mille kaudu inimestele avati taas
ligipääs Jumalale, Tema armule ja halastusele.
See Jeesuse hüüe ristil on märk Tema täielikust ühekssaamisest
meiega: see on tegelikult ahastuskarje, mis väljendab meie lahutatust
Jumalast - ja seda kohutavat valu, mida tunneksime, kui jääksimegi
igavesti Jumalast lahutatud. Jeesus tunneb ja talub seda valu meie
asemel, Ta kannatab ristil meie eest, et meie ei peaks nõnda hüüdma -
et meie võiksime teada, et oleme taas Jumalaga ühendatud ja Ta on
meid oma Pojas Jeesuses Kristuses oma lasteks võtnud.
Jeesus Kristus, tõeline Jumal ja tõeline inimene, on meie lunastus ja
ainus pääste. Ta on Jumala armastuse täiuslik ilmutus. Ta on Jumal
ise, kehastunud Armastus ise, kes on ennast meie eest andnud ja meid
enesesse – see tähendab Jumalasse, see tähendab tõelisse ja igavesse
ellu – vastu võtnud.Enn Auksmann
Pärnu Eliisabeti koguduse õpetaja
03.08.2006
üles