« tagasi
Piibel ja teoloogia
Kristlaste püharaamatu loomisloos on kirjas, et Jumal tegi ainult 2
inimest - mehe ja naise. Hüva. Kas siis kristlaste püharaamatu
kirjutajate arvates on kõik maailma inimesed korduva verepilastuse
tulemus? Muul viisil see ei näi võimalik olevat, kuigi kristlaste
püharaamatus Aadama ja Eeva tütart ei mainita. Samas muud varianti
nagu pole kui just Kain ise pühast vaimust käima peale ei jäänud
(huvitav kuidas ta sünnitas?). Või kuidas te üldse tänapäeval
sellistele küsimustele vastate? Sellest ajajärgust vist ollakse
juba ammu möödas, et religioossete raamatute sisu sõna-sõnalt tõlgendatakse.
Teine küsimus, on see, et kes oli see inimene, kes kirjutas esimest
korda üles selle, kuidas loodi maailm ja kust ta selle info
üleüldse sai? Kui ta selle Jumalalt sai, siis miks Aadama ja Eeva
järeltulijad need asjad ära unustanud olid? Kas Aadam ja Eeva oma
lastelastele siis ei rääkinudki midagi? Paradiisist välja-ajamine
peaks olema sündmus, mis jääb väga pikaks ajaks meelde läbi
sugupõlvede. Olen mõne kristlase suust kuulnud ka seda, et Aadamat
ja Eevat polegi kunagi olemas olnud, vaid tegemist on metafoorse
võrdkujuga, kus kujutatakse kahe ebaküpse inimese seksuaalsuhet,
mis oleks tegelikult pidanud toimuma hiljem. Liigse kiirustamise
tõttu oli see mõlemale kahjulik ja nad "aeti paradiisist välja" ehk
teisisõnu nad kahjustasid end ja kaotasid kuni elu lõpuni teatavat
liiki meelerahu, mis oleks alles jäänud asjade loomuliku kulgemise
korral.
Esitatud küsimustele on üsna raske lühidalt vastata. Üritan siiski.
On kristlasi, kes võtavad Piibli alguslugusid sõna-sõnalt ja näevad
seepärast päris palju vaeva kõigi taolisest vaateviisist tulenevate
vastuolude silumisega.
Valdav seisukoht tänapäeva teoloogide hulgas on küll pigem selline,
et Vana Testamendi alguslugude puhul (1Ms 1-11) on tegemist
piltidega, vanade jutustustega, mille kaudu antakse edasi - ja on
esialgu põlvest põlve suust suhu edasi antud - inimkonna jaoks
olulisimaid ja põhjapanevamaid tõdemusi maailma ja iseenda olemusest
ning suhtest kõige oleva algpõhjuse ehk Jumalaga.
Sarnased lood on tuttavad paljudele teistelegi rahvastele ja
religioonidele, nii et võib öelda, et piiblilugude jutustajad ja
hilisemad kirjapanijad on kasutanud vanu müüte, et üldse oleks
võimalik oma arusaama maailma ja inimese olemusest ning oma
jumalatunnetust kuidagi inimkeeles väljendada. Samas on just Piibli
puhul tähelepanuväärne, et mütoloogilisest maailmatunnetusest
astutakse välja (tehes nõnda võimalikuks ka hilisema loodusteadusliku
uurimistöö), kuna kõike olevat nähakse mitte niivõrd müütilisel
viisil tekkinuna, kuivõrd kellegi - s.t. Jumala - ratsionaalse
tegevuse tulemusena.
Oluline on tõdemus, et nii inimene kui kogu maailm on Jumala loodud.
Kuidas, see ei ole usulises mõttes väga tähtis - sellega tegelegu
loodusteadused (nii võib Piibli kahes esimeses peatükis leida kaks
erinevat loomislugu). Tähtis on see, et maailm ei ole iseenesest
tekkinud, vaid loodud. Ja inimene ei ole iseenesest tekkinud, vaid on
loodud - osana sellest maailmast, koosnedes samadest "algainetest",
aga erinedes muust loodust seeläbi, et kannab endas "jumalikku
hingeõhku" (vrd 1Ms 2:7).
Tähtis on seegi, et Piibli loomislugu vabastab inimese hirmust teda
ümbritseva loodu ja maailmaruumi ees: samal ajal, kui ümbritsevad
rahvad austasid taevakehasid ja loodusjõude jumalustena ning pidasid
end neist sõltuvaiks (nagu tänapäeva "horoskoobiusulised"), mõistis
Iisraeli rahvas, et universum on loodud Jumala poolt nagu nemad isegi
ja inimese kätte on usaldatud Jumala loodu hoidmine ja harimine
(paraku jah, see, kuidas inimene seda oma ülesannet on läbi aegade
täitnud, on iseküsimus ...).
Ka lugu Aadamast ja Eevast on eelkõige pilt - ja meeldetuletus.
Kõigepealt sellest, mis juba öeldud: inimene on Jumala loodud. Sõna
"adam" tähendab heebrea keeles 'inimene', sõna "hawa", millest
tuleneb Eeva, tähendab 'elu'. Niisiis, nagu seisab nn. esimeses
loomisloos (1Ms 1), lõi Jumal inimese meheks ja naiseks - kusjuures
erinevalt muust loodust "oma näo järgi ja enda sarnaseks". Inimene on
loodud küll - nagu juba eespool öeldud - samadest "algainetest" nagu
kõik muu, aga temas on midagi enamat: ta on loodud Jumala näo järgi
ja Tema sarnaseks. Ja kuigi inimesel on võime - ja see on ilmselgelt
inimese, nagu ka loomade kõige imelisem võime - elu edasi anda, ei
ole inimene siiski elu looja, vaid iga inimese Loojaks on Jumal.
Niisiis kõneleb inimese loomise lugu (või õigemini: mõlemad erinevad
loomislood, nii 1Ms 1 kui 1Ms 2) meile tegelikult eeskätt meie enda
(igaühe enda!) olemusest ja väärtusest. Ja loomulikult ka kutsumusest
ja vastutusest elada kui see, kelle kätte on usaldatud Jumala imelise
loodu hoidmine ja harimine (1Ms 2:15).
See on kõik, mida Piibel meile inimese põlvnemise kohta öelda tahab.
Kuidas inimene on arenenud, kuidas inimkond on kasvanud ja levinud,
on taas teaduse uurimisvaldkond. Inimese jumalanäolisuse juurde
kuulub ka võime abstraktselt mõelda, arutleda, uurida ja õppida -
ning tahe seda kõike teha.
Seega ei ole piiblilugude jutustajate ega kirjapanejate jaoks olnud
oluline see, kui palju oli Aadamal ja Eeval lapsi, kust sai Kain
endale naise jmt. Oluline on see, et oleme Jumala loodud - just meie
ning just siin ja praegu. Oma eluga, oma kutsumue ja vastutusega, oma
jumala- ja inimsuhetega. Täpselt sellestsamast vaatenurgast tuleb
lugeda ka pattulanguse lugu, jutustust Kainist ja Aabelist jne -
alati küsides, mida on sellel minu ja mu elu kohta öelda.
Mis puutub sellesse, millal ja kelle poolt on piiblilood kirja
pandud, siis on siin kohal võimalik öelda vaid, et tegemist on olnud
väga pikaajalise protsessiga, mille käigus on liigutud ilmselt üsna
vabas vormis suuliselt pärimuselt üle kirjapandud ja kindlaksmääratud
kirjalikele tekstidele, kusjuures piibliteadlased eristavad Piibli
vanemate raamatute puhul õige mitmeid eri algupäraga pärimuskihte.
Soovitan antud teemal lugeda järgmist raamatut:
Claus Westermann, Tuhat aastat ja üks päev. Logos 1995.Enn Auksmann
Pärnu Eliisabeti koguduse õpetaja
25.04.2006
üles