« tagasi
Piibel ja teoloogia
Kuidas tekkis saatan? Kas Jumal lõi ise saatana, sest alguses oli ainult Jumal, kes kõik ise lõi.
Traditsioonilise kirikliku arusaama järgi on saatana puhul tegemist Jumala
loodud vaimse olendiga (ingliga), kes sarnaselt teistele deemonitele ehk
kurjadele vaimudele ei nõustunud teenima Jumalat ega täitma Tema tahet.
Taolise otsuse tegemiseks kasutasid nad Jumala poolt neile antud vaba tahet.
IV Lateraani kirikukogu (1215) sõnastab seda nõnda: "Kurat ja teised deemonid
loodi küll Jumala poolt loomult headena, kuid nad muutusid iseenesest (s.t
oma tahtel) kurjadeks."
Sedasama tegema õhutab saatan ka inimesi, väites, et kui inimene loobub Jumala
tahte järgi küsimast ja selle täitmisest ning hakkab ise otsustama, mis on
hea ja mis halb, mis õige ja mis vale, siis saab ta ise justkui Jumalaks (vrd
1Ms 3, 5). Millised tagajärjed taoline mõtteviis kaasa toob, seda näeme
juba esimesest, piibli jutustatud vennatapuloost (1Ms 4, 1-16)
Saatanat ei tohi aga kindlasti kujutada mingi Jumalaga võrdse
võitluspartnerina, kuna oma võimsusele vaatamata on ta ikkagi loodud olend ja
seega ei suuda ta takistada Jumalat Tema õndsustahte täideviimisel. "Me
teame, et neile, kes Jumalat armastavad, laseb Jumal kõik tulla heaks!" (Rm
8, 28)
Küsimusele, kuidas peaks saatanat või kuradit tänapäeva arusaamadele vastavalt
mõistma, on tegelikult üsna raske vastata. Siiski on ilmselt igaüks tajunud
seda, et kõigi valede otsuste ja kurjade tegude taga tundub justkui olevat
keegi salapärane niiditõmbaja - nii võib ka täielik materialist teinekord
kõnelda kellegi "kuratlikust plaanist" või "saatanlikust kavalusest". Igaüks
on lastegi puhul tähele pannud, kuidas halb alati kergemini ja kiiremini
külge hakkab kui hea ... Kord küsiti ühelt Stockholmi piiskopilt, kas ta
usub, et on olemas põrgu, kus kurat valitseb. Piiskop vastas: "Ma ei usu
seda, ma näen seda!"
Inimese kohus siin maailmas on mitte lasta end kurjast haarata ega tema poole
kallutada, vaid küsida selle järele, mis on tõeliselt hea - Jumala tahte ja
isetu armastuse järele.Enn Auksmann
Kärdla, Pühalepa ja Reigi koguduse õpetaja
10.06.2003
üles