« tagasi
KÕIK KÜSIMUSED
Kuidas tekkis saatan? Kas Jumal lõi ise saatana, sest alguses oli ainult Jumal, kes kõik ise lõi. 
Traditsioonilise kirikliku arusaama järgi on saatana puhul tegemist Jumala 
loodud vaimse olendiga (ingliga), kes sarnaselt teistele deemonitele ehk 
kurjadele vaimudele ei nõustunud teenima Jumalat ega täitma Tema tahet. 
Taolise otsuse tegemiseks kasutasid nad Jumala poolt neile antud vaba tahet.
IV Lateraani kirikukogu (1215) sõnastab seda nõnda: "Kurat ja teised deemonid 
loodi küll Jumala poolt loomult headena, kuid nad muutusid iseenesest (s.t 
oma tahtel) kurjadeks."
Sedasama tegema õhutab saatan ka inimesi, väites, et kui inimene loobub Jumala 
tahte järgi küsimast ja selle täitmisest ning hakkab ise otsustama, mis on 
hea ja mis halb, mis õige ja mis vale, siis saab ta ise justkui Jumalaks (vrd 
1Ms 3, 5). Millised tagajärjed taoline mõtteviis kaasa toob, seda näeme 
juba esimesest, piibli jutustatud vennatapuloost (1Ms 4, 1-16)
Saatanat ei tohi aga kindlasti kujutada mingi Jumalaga võrdse 
võitluspartnerina, kuna oma võimsusele vaatamata on ta ikkagi loodud olend ja 
seega ei suuda ta takistada Jumalat Tema õndsustahte täideviimisel. "Me 
teame, et neile, kes Jumalat armastavad, laseb Jumal kõik tulla heaks!" (Rm 
8, 28)
Küsimusele, kuidas peaks saatanat või kuradit tänapäeva arusaamadele vastavalt 
mõistma, on tegelikult üsna raske vastata. Siiski on ilmselt igaüks tajunud 
seda, et kõigi valede otsuste ja kurjade tegude taga tundub justkui olevat 
keegi salapärane niiditõmbaja - nii võib ka täielik materialist teinekord 
kõnelda kellegi "kuratlikust plaanist" või "saatanlikust kavalusest". Igaüks 
on lastegi puhul tähele pannud, kuidas halb alati kergemini ja kiiremini 
külge hakkab kui hea ... Kord küsiti ühelt Stockholmi piiskopilt, kas ta 
usub, et on olemas põrgu, kus kurat valitseb. Piiskop vastas: "Ma ei usu 
seda, ma näen seda!"
Inimese kohus siin maailmas on mitte lasta end kurjast haarata ega tema poole 
kallutada, vaid küsida selle järele, mis on tõeliselt hea - Jumala tahte ja 
isetu armastuse järele.Enn Auksmann
Kärdla, Pühalepa ja Reigi koguduse õpetaja
10.06.2003
 üles