« tagasi
KÕIK KÜSIMUSED
Tahaksin küsida, et kas ja miks on luterlased protestandid? Kas tänu Lutheri "revolutsioonile", mida on võimalik ka pidada protesteerimiseks katoliikluse teatud mõtteviiside ja käitumistavade vastu? Miks tihtipeale vastandatakse protestante ja katoliiklasi? Näiteks iiri kodusõjas või siis Delfi artiklis:
Þestakauskas esines ettekandega "Eestlased Leedus - liitlased või võõrad" konverentsil "Made in Estonia", kus tõi välja, et probleemid eestlase ja leedulaste vahel on tingitud arvatavasti kahe riigi ja inimeste erinevustest. Tema sõnul mängib olulist rolli, et enamus leedulastest on katoliiklased, eestlased aga protestandid.
Nimetus "protestandid" on tõepoolest seotud reformatsiooniga.
Reformatsiooni (ld 'ümberkorraldus', 'uuendus') alguseks loetakse
sümboolselt Martin Lutheri poolt koostatud ja põhiliselt pattude
andeksandmist käsitlevate vaidluslausete ehk 95 teesi avalikustamist 31.
oktoobril 1517. Kiriku juhtkond reageeris Lutheri tegevusele jõuliselt ja
nõnda sattus Luther ametliku kirikuga vastuollu ja heideti sellest peagi
ketserina välja.
1521. aastal kogunesid keiser Karl V ja saksa vürstid ning kirikutegelased
Wormsi Riigipäevale, et Lutheri vastuhakku summutada, ja nõudsid, et ta oma
teesid tagasi võtaks. Kuna Luther sellest keeldus, pandi ta nn riigivande
alla ja ta pidi end varjama.
Saksamaa koosnes tollal paljudest väikeriikidest, kellel olid tihtipeale
erinevad huvid. Keiser, enamus vürste ja kõrgkleerus püüdsid loomulikult
säilitada endist olukorda ja toetasid ametlikku kirikut, samal ajal kui
enamasti Põhja-Saksa vürstid, alamkleerus, kodanlased ja suurem osa
talurahvast toetasid uuendusi, mis andsid lootust nende olukorra muutumisele
ja paranemisele.
1524. aastal algas koos talurahvasõjaga nende kahe poole vahel avalik
võitlus, mida põhjendati Lutheri õpetusega - tema enda vastuseisust
hoolimata. Luther soovitas valitseval kihil küll esialgu talurahva nõudmised
täita, kuid pöördus peagi nende vastu ja mõistis nad 1525. aastal vägivalla
kasutamise tõttu hukka.
1525. aastal suruti talurahvasõda maha, ent konflikt luterlaste ja
katoliiklaste vahel üha teravnes. 1526. aastal saavutati Speyeri Riigipäeval
kompromiss, mille kohaselt võisid kõik saksa vürstid vabalt valida, kas nad
võtavad Lutheri õpetuse omaks või mitte. Kolm aastat hiljem, 1529. aastal
toimus uus Speyeri Riigipäev, millel roomakatoliku kirik eelmise kokkuleppe
tühiseks kuulutas. Luterlik vähemus protesteeris selle vastu ja seepärast
hakatigi neid nimetama protestantideks. Hiljem on seda nimetust kasutatud
kõigi suundade puhul, mis tollasest kiriku-uuendusest ehk reformatsioonist
välja kasvasid.
Iiri kodusõja puhul ei ole tegemist mitte usulise, vaid poliitilise
nähtusega, kus nn protestantidest või katoliiklastest rääkides ei saa
kindlasti kõnelda mingist kokkupõrkest usuliste veendumuste vahel.
Tegemist on juba ligi 1000 aastat kestnud võitlusega iirlaste ja
Suurbritannia vallutuse ning ülemvõimu vahel, mis sai erilise hoo
reformatsiooni järel, mille käigus läänistati iiri kloostrite ja klannide maa
inglise feodaalidele. 1541. aastal võttis kuningas Henry VIII endale ka
Iirimaa kuninga tiitli. Katoliiklasteks jäänud iirlaste vastupanuliikumist
katsusid oma huvides ära kasutada nii katoliiklik Prantsusmaa kui
paavstivõim, ent 1641-52. a ülestõusu lämmatas O. Cromwell, 1688-91. a
ülestõusu inglise kuningas Oranje Wilhelm (William). Sestpeale on jätkuvalt
pinget pakkunud nn Põhja-Iirimaa ehk Ulsteri küsimus: juba ammustest
aegadest pärit tava kohaselt asustasid inglise vallutajad sinna põhiliselt
ðotlastest protestandid ja tõrjusid keldid välja. Katoliiklastelt võeti kõik
poliitilised õigused. 1795. asutasid protestandid nn Oranje Ordu, mis
tegutseb tänini ja mille eesmärgiks on Suurbritannia ülemvõimu säilitamine
ja kindlustamine Põhja-Iirimaal - protestantluse sildi all.
Probleemides eestlaste ja leedulaste vahel on ilmselt tegemist kultuuriliste erinevustega, mida on osalt
võimalik seletada erineva kirikliku taustaga. Leedu rahva enamus jäi
kirikule truuks ka nõukogude aja kestel ning kuulub ka praegu kirikusse,
samal ajal kui eestlaste jaoks oli kirik tõenäoliselt juba enne 1940. aastat
mingil määral võõra võimu ja vaimu kehastajaks. Tõenäoliselt on peapõhjuseks
see, et kuni Eesti iseseisvumiseni olid enamus luterlikest vaimulikest
sakslased ja pealegi maahärrad, samal ajal kui katoliku lihtvaimulik on ilma
isikliku omandita ja nii rahvale kindlasti palju lähemal.
Kindlasti mängivad leedulaste ja eestlaste erinevuste puhul suurt osa ka
poliitilised ja majanduslikud olud. Eesti on tunduvalt enam linnastunud ja
tõenäoliselt on maarahva suur osakaal Leedus aidanud hoida paljusid vanu
traditsioone ja väärtusi, mille enamus eestlastest on kahjuks minetanud.
Mis puutub katoliiklaste ja luterlaste suhetesse tänapäeval, siis parimaks
illustratsiooniks selle kohta on paari aasta eest vastuvõetud ühisavaldus
õigeksmõistuõpetuse küsimuses, mis oli usupuhastuse ajal ja järel peamiseks
lahutavaks põhjuseks. Loodetavasti võime kunagi näha päeva, mil kirikud
leiavad taas kaotatud ühtsuse.Enn Auksmann
Kärdla, Pühalepa ja Reigi koguduse õpetaja
00.00.0000
üles