« tagasi
Kiriklikud talitused
Sooviksin teada, millal peab pidama surnud inimesele hingepalvet (kas nädal peale surma ja 40 päeva peale surma ja kuidas toimida edaspidi)? Kuna ja kuidas seda saab teha,
kas selle jaoks on luterlikus kirikus olemas kindel kord? Palun selgitada ka, miks tuleb hingepalvet pidada ja miks see hea on.
Kindlat korda hingepalve pidamise jaoks luterlikus kirikus ei ole.
Samas ei ole õige aeg-ajalt kostuv arvamus, nagu ei tunnekski luterlik kirik
hingepalvet. Kuna inimesed on Jumala käes nii elus kui surmas, oleme me Tema
läbi ühendatud nii elavate kui lahkunud usukaaslastega. Kirik või kogudus
kui pühade osadus (Sanctorum Communio) ulatub üle surma.
Seepärast on nii Martin Luther kui ka hilisemad luterlikud teoloogid (nt
Martin Chemnitz või 20. sajandil Dietrich Bonhoeffer) rõhutanud, et isiklik
eestpalve lahkunute eest on hea ja vajalik. Selle puudumine oleks lausa
kummaline, kuna selles väljendub nii meie usk Jumala surmavõitvasse väesse
kui ka armastus ja hoolivus oma lahkunud lähedaste suhtes.
Tõsi, Martin Luther ja luterlik kirik on rõhutanud, et me ei saa oma
eestpalveid mõista mingite heade tegude, teenete või ohvrina, mis mõjuksid
hüvitusena lahkunute pattude eest ja aitaksid neil nõnda Jumala armu
pälvida. Surnud on Jumala käes ja Tema on see, kes jagab oma vaba
äratundmist mööda armu või karistust.
Lutheri arusaama järgi piisab ühest või kahest hingepalvest inimese eest, ja
seejärel võib asja rahuliku meelega Jumala hoolde usaldada.
Üks sobiv hingepalve on kirjas Kiriku Laulu- ja Palveraamatus:
"Issand, kõigeväeline Jumal ja Isa, anna sellele lahkunud hingele igavene
rõõm ja rahu oma armsa Poja Jeesuse Kristuse pärast! Sinu igavene valgus
paistku temale; ole temale armuline ja anna talle igavene elu! Jeesus
Kristus, Sina truu Issand ja Õnnistegija, juhata ja vii see hing, kelle eest
Sa oma püha kalli vere oled valanud, Jumala auhiilgusesse ja ühenda ta oma
pühade hulgaga oma nime pärast! Heida armu ka meie peale ja juhi meid õigel
teel, et lõpetaksime oma rännaku hästi ja saaksime osa õigete
ülestõusmisest! Aamen."
Meie kiriku praktikas on tavaks, et lahkunuid mälestatakse ja peetakse
hingepalvet inimese surmale ja matmisele järgneval pühapäeval, surnuaiapühal
ja surnute mälestuspühal. Mõnel pool on kombeks mälestada lahkunuid ka
vana-aastaõhtul, sünni- või surma-aastapäeval või ka nelikümmend päeva
pärast lahkumist.
Neljakümnendal päeval lahkunute mälestamine on seotud väga vana tavaga,
mille kohaselt kestis sügava leina periood pärast inimese surma just
nelikümmend päeva. Tõsi, eri rahvaste juures võivad vastavad ajavahemikud
olla teinekord erinevad. Kristlaste jaoks on siin kindlasti ka teatud seos
Kristuse neljakümnepäevase viibimisega maa peal pärast surnuist
ülestõusmist.
Meile on komme mälestada oma lahkunuid neljakümnendal päeval pärast surma
tulnud arvatavasti õigeusukiriku mõjuna. Õigeusu maailmas kohata arusaama,
et lahkunu hingel kulub surma hetkest alates nelikümmend päeva , kuni ta
saab teada enda kohta käiva otsuse jumalikult kohtult, seepärast on elavad
kohustatud just neljakümnendal päeval oma lähedaste hinge eest palvetama.
Tegemist on õpetusega, mida luterlik kirik ei ole omaks võtnud, kuid
sellegipoolest ei ole tavas oma lahkunuid nelikümmend päeva leinata ja
neljakümnendal päeval mälestada ning palves nende peale mõelda midagi väära
ega taunimisväärset.
Küsimus ongi eelkõige selles, kas ja millisel kombel tunneme end olevat oma
lahkunutega ühendatud. Jumal on oma Poja surmas ja ülestõusmises andnud
kõigile, kes Temasse usuvad, tõotuse, et tõuseme surnuist üles ja elame koos
Temaga igavesti. Temas oleme ühendatud juba nüüd - nii elavad kui surnud -,
kuigi praegu veel üksnes lootuses ja palves.
Enn Auksmann
Pärnu Eliisabeti koguduse abiõpetaja
26.10.2004
üles