« tagasi
KÕIK KÜSIMUSED
Mina olen eestlane. Jeesus oli juut. 
Jumalapoeg on juut, ka jumal ise on juut. Milline on minu seos Jeesusega? 
Millise seisukoha pean võtma - arvamagi, et jumal on juut. Nii ei saa ma ju 
teda ometi tunnistada. Jeesus oli kindlasti tubli isik, aga ma ei saa omaks 
jumalaks teda võtta? Kas sellepärast põlen siis põrgus või on mul lootust 
siduda mõne nn maisema jumalaga ning pälvides selle soosingu, peale surma 
saan ikka kuidagi hakkama. Palun öelge, missuguse seisukoha ma pean võtma?
Küsimus on selles mõttes õigustatud, et judaism on ajalooliselt tõesti üsna 
kindlalt ajanud nn valitud rahva poliitikat, s.t tulevases jumalariigis 
on selle arusaama järgi mittejuutidel kohta ainult juudiusku pöördunuina 
või äärmisel juhul nendena, kes on seatud valitsevat jumalarahvast teenima.
Mõnedest Jeesuse väljenditest võib välja lugeda, et Temagi teadis end 
olevat tulnud eelkõige "aabrahami sugu", s.t Iisraeli rahvast lunastama. 
Siiski astub Jeesus jõuliselt vastu igasugusele usulisele ja rahvuslikule 
kitsarinnalisusele ning tõstab esile arusaama, et Jumala ees on kõik 
inimesed võrdsed, igasugustele erinevustele vaatamata. Püha Paulus sõnastab 
selle järgnevalt: "Ei ole siin juuti ega kreeklast, ei ole siin orja ega 
vaba, ei ole siin meest ega naist, sest te kõik olete üks Kristuses 
Jeesuses. Kui te olete aga Kristuse päralt, siis te olete järelikult 
Aabrahami sugu ja pärijad tõotuse järgi." (Gl 3, 28-29)
Jeesus sündis juudina ehk Iisraeli rahva liikmena, sest iga inimene peab 
paratamatult kuuluma mingisse rahvusse. Samas on Tema juures olulisem see, 
et Ta on Jumala Poeg - Jumalal aga ei ole rahvust. Tõsi küll, ka sellest ei 
ole Iisraeli rahvas sugugi alati teadlik olnud. Varasemal ajalooperioodil 
eksisteeris inimeste teadvuses palju omavahel võistlevaid jumalaid, kes 
siis valisid enda omaks ühe või teise rahva või paiga. Nii võisid ka 
inimesed tihtipeale ise otsustada, missugust jumalat nad teenida tahavad. 
Iisraeli rahvas teadis end elavat lepingulises suhtes Jumalaga, kelle nimi 
on Jahve (Jehoova). Ajapikku aga jõuti arusaamisele, et on ainult üks 
Jumal, kes on kogu maailma ja seega ka kõigi rahvaste Looja ning Valitseja.
Jumalat me ei saa kujutada inimlikul kombel, sest Ta ei ole osa sellest 
maailmast, vaid seisab selle üle, sellest väljaspool. Kui piiblis 
tarvitatakse Tema kohta inimlikke väljendeid, siis selleks, et aidata meil 
pisutki mõista Teda ja meie suhet Temaga. Kõige paremini väljendab seda 
Jeesuse tarvitatud sõna Isa. Jumal, kes on suurem ja teistsugune kui kõik, 
mida suudame endale kujutleda, on meile uskumatult lähedal, "Tema sees meie 
elame ja liigume ja oleme" (Ap 17, 28), Ta hoolib meist ja armastab meid 
nagu isa oma lapsi. Kusjuures Tema lapsed on lõpuks kõik Tema loodud, 
vaatamata rahvusele ja kõigile muudelegi erinevustele.
Nii et Jumal ei ole kindlasti mitte juutide Jumal, vaid meie kõigi Jumal, 
nii nagu Tema näeb oma rahvana kindlasti mitte ainult Iisraeli, vaid kogu 
inimkonda.enn.auksmann@eelk.ee
Kärdla, Pühalepa ja Reigi koguduse õpetaja
00.00.0000
 üles