« tagasi
KÕIK KÜSIMUSED
Olen 34-aastane naine. Kui hakkasin kirikus käima, siis ma ei teadnud kohe algul selle korda ja läksin armulauale ilma, et oleksin olnud koguduseliige. Meie õpetaja oli selle peale pahane ja kuulutas kantslist, et nii ei tohi teha! Ise ta aga kuulutab enne armulauda: "Tulge minu juurde kõik, kes te olete vaevatud ja koormatud!" Kustkohast pidin mina teadma, et ei tohi armualauale minna enne konfirmeerimist! Hakkasingi siis mõtlema, et miks on üles seatud selline kord ja kas piiblis on üldse midagi räägitud konfirmeerimisest? Kui inimene tuleb esimest korda kirikusse ja tunneb suurt igatsust saada osa armulauast, siis miks on see talle keelatud? Ma ei ole seda siiani mõistnud ja ma arvan, et Jeesus ju soovib inimesi aidata ja neid lohutada ja ta ei lükka kedagi välja! Olen ka lapsena ristitud. Kas see keeld võib olla kuidagi seotud koguduse liikmemaksuga?
Tegemist on üsna keerulise ja mitmetahulise küsimusega, mille üle otsustades
tuleb lähtuda mitmetest asjaoludest. Seetõttu tuleb vastus üsna pikk ja
tõenäoliselt siiski mitte kõikehõlmav. Soovitan küsijal võtta süda rindu ja
minna oma koguduse või mõne teise vaimuliku juurde ja paluda temalt pikemat
selgitust. Paha ei teeks ka leerikursusel osalemine.
Sõna "konfirmatsioon" tuleneb ladina keelest (confirmatio) ja selle
eestikeelne vaste võiks olla 'kinnitamine' - taolist nimetust kasutatakse
konfirmatsiooni kohta ka roomakatoliku kiriku Eesti kogudustes.
Konfirmatsioon on välja kasvanud ristimistalitusest - nimelt räägitakse Uues
Testamendis ristimisega seoses ka "käte pealepanemisest" (Hb 6,2), mis
justkui tegi ristimise ja selles toimuva Jumalaga ning kogudusega liitumise
täiuslikuks (vrd Ap 8,14-17). Konfirmatsiooni sisuks peetakse inimese
varustamist Püha Vaimu andidega ja tema valmistamist ja kinnitamist
kristlikuks eluks. Lisaks käte pealepanemisele hakati konfirmatsiooni puhul
tarvitama õliga võidmist ehk salvimist kui märki Püha Vaimuga võidmisest.
Üheks Uue Testamendi pildiks, millele konfirmatsioonist kõneldes viidatakse,
on ka Nelipüha: apostlid olid eelnevalt ristitud, Kristuse enda poolt
õpetatud ja võtsid nüüd vastu Püha Vaimu, kelle väes nad asusid kogu
maailmale rõõmusõnumit kuulutama.
Esimestel sajanditel, mil enamasti oli tavaks täiskasvanute ristimine,
järgnes konfirmatsioon vahetult ristimisele, ent kui hakati ristima üha enam
lapsi, kujunes välja kaks erinevat traditsiooni. Idakirikus jäid ristimine
ja konfirmatsioon (ehk salvimine) teineteisega vahetult seotuks,
läänekirikus aga nad eraldati teineteisest. Üheks põhjuseks oli see, et
läänekirikus jäi konfirmeerimine vaid piiskoppide ülesandeks - tava, mille
eesmärk on näitlikustada ja kinnitada iga ristitu kuuluvust kirikusse, mille
ühtsust sümboliseerib piiskopiamet.
Keskajal hakati konfirmatsiooni mõistma iseseisva sakramendina, mis justkui
täiustas ristimissakramenti, ja see oli ka põhjus, miks usupuhastajad selle
esialgu hülgasid. Hiljem pöörduti selle juurde küll tagasi, kuid see sai
veidi teise tähenduse. Eeskätt keskenduti konfirmatsioonitalitusele
eelnevale õpetusele, millega taheti tagada, et inimene, kes kuulub kogudusse
ja osaleb armulaual, on oma usus ja kiriku õpetuses teadlik. Põhjus, miks
konfirmatsioon muutus eeltingimuseks armulaual osalemisele, oli suurel
määral selles, et enne armulauda on olnud tavaks (eri ajalooperioodidel
koguni kohustuslik) käia ära pihil - selleks on aga vajalik teatud
ettevalmistus.
Tänapäeval mõistetakse konfirmatsiooni ja sellele eelnevat õpetust eeskätt
inimese (reeglina lapsena ristitu) õpetamise ja kogudusega tihedamalt
liitmisena, samuti tema kinnitamisena Püha Vaimu andidega kristlikuks eluks
ja temapoolse tahteavaldusena elada kristlasena ja kiriku liikmena.
Konfirmatsiooni ei nähta alati armulaual osalemise eeltingimusena - seda
inimeste puhul, kes on lapsena ristitud ja pole veel saavutanud leerivanust
(15-21 a). Üldiselt ollakse seisukohal, et armulaual võiksid osaleda
ristitud lapsed koos oma vanematega tingimusel, et lapsed oskavad teha vahet
tavalisel leival ja Kristuse Ihul - soovitav on sel puhul siiski näiteks
pühapäevakoolis saadav ettevalmistus esimeseks armulauaks, nagu on tavaks
roomakatoliku kirikus. Idakirikus küll saavad armulauast osa ka imikud.
Kui inimene on leerieast välja kasvanud ja siiski konfirmeerimata jäänud,
siis vaatamata sellele, et ta on lapsena ristitud, on tema side kirikuga
katkenud. Kahtlemata ei saa üksüheselt samastada inimese sidet kirikuga ja
Jumalaga, kuid kristlaseks olemise ja Jumala tahte järgi elamise juurde
kuulub kahtlemata ka koguduse osadus. Selleks, et oma osadust kogudusega
taastada, ei piisa ainult sellest, et inimene mõne aja möödudes taas
kirikusse tuleb - vajalik on vestlus koguduse vaimulikuga ja soovitavalt
avalik liitumine kogudusega.
Armulaud on kahtlemata eeskätt inimese ühendus Jumalaga, kuid tegemist on ka
koguduse ühise armastussöömaajaga ja seetõttu on armulaud mõeldud
koguduseliikmetele. See ei tähenda muidugi, et mõne Tallinna koguduse liige
ei tohiks näiteks Hiiumaal armulaual käia, samuti on sõlmitud lepinguid
paljude teiste kirikutega, millega Eesti Kirikul on armulauaosadus. Püha
Paulus kirjutab armulauast nõnda (1Kr 10,16-17): "Õnnistuse karikas,
mida me õnnistame, eks see ole Kristuse vere osadus? Leib, mida me murrame,
eks see ole Kristuse ihu osadus? Et leib on üks, siis ka meie, paljud, oleme
üks ihu, sest me kõik saame osa sellest ühest leivast." Niisiis on ühine
armulaual osalemine ka väline märk osalejate ühisest usust ja
kokkukuuluvusest ühes kirikus ja koguduses.
Koguduse liikmeks olemisel on meie kirikus järgmised tingimused: inimene
peab olema ristitud ja konfirmeeritud, tasuma kord aastas koguduse
liikmemaksu (kui ta ei ole sellest vabastatud) ja käima vähemalt kord aastas
armulaual. Kuna armulaud on olemuslikult seotud pihiga, siis võiks inimene
käia vähemalt kord aastas ka pihil - olgu siis oma koguduse või mõne teise
vaimuliku juures.
Konkreetse juhtumi puhul on muidugi koguduse vaimuliku reaktsioon
kahetsusväärne, sest kantsel ei ole paik, kust inimesi personaalselt noomida
või manitseda. Iga armulauda pühitsev ja jagav vaimulik vastutab isiklikult
selle eest, kellele ta armulauda annab, ja kui ta ei ole kindel, kas
tegemist on ristitud ja kogudusse kuuluva inimesega, tuleb seda delikaatselt
selgitada.
Minu soovitus küsijale: püüda saada üle ebakindlusest või (juhul, kui seda
on) solvumisest ja leida võimalus kogudusega liitumiseks. Eri kogudustes
võib see toimuda erinevalt, kuid igal juhul on vajalik võtta ühendust
koguduse vaimulikuga ning ennast tema abiga kogudusega liitumiseks ette
valmistada. Seni aga võib jumalateenistuse ajal siiski koos teiste
armulaualistega altari ette minna ning armulauda jagavalt vaimulikult
õnnistust paluda. Selleks tuleb talle muidugi märku anda, et Te ei saa
armulauda vastu võtta. Kuna armulaud tähendab Kristuse kohalolekut ka ilma,
et inimene seda isiklikult oma suu kaudu vastu võtaks, ei maksa seda
õnnistust vähetähtsaks pidada ega ära põlata.Enn Auksmann
Kärdla, Pühalepa ja Reigi koguduse õpetaja
00.00.0000
üles