« tagasi
Usk ja elu
Kuidas kirik defineerib või käsitleb täpsemalt ateisti (ateismi)? Kas usuvastast inimest, või inimest, kes lihtsalt ei usu ja on ükskõikne? Tihti on kristlaste poolt kasutusel väljend võitlev ateist inimese puhul, kes kritiseerib usku või religiooni või on selle suhtes skeptiline. Kas samahästi ei võiks siis ka veendunud kristlast nimetada võitlev kristlane või on kiriku jaoks ateist ja kristlane kuidagi teistmoodi määratletavad?
Elmar Salumaa Süstemaatilise teoloogia käsiraamat ehk dogmaatika
märksõnades (Tallinn 2008) defineerib ateismi järgmiselt:
Ateism tähendab otseses mõttes Jumala (või ka jumaluste) olemasolu
eitamist, jumalatust, kaudsemas mõttes religiooni kui niisuguse eitamist ja hülgamist ... Rangelt kristliku mõõdupuuga võttes hõlmab ateismi mõiste käik säärase, mis kristlikus sõnumis ennast ilmutavat ning kuulutatavat Jumalat eitab, salgab või seda tõsiselt ei võta: viimast laadi nn praktilist ateismi on tegelikult märksa rohkem, kui üldiselt arvatakse.
Salumaa lisab, et teadlik ateism kui maailmavaade ja elukäsitlus
hakkas ühtlasi ka religioonikriitikaks avardudes välja kujunema alates
renessansist ning ehtne ateism tekib valgustusajastul hoogustuva
ratsionalistliku valgustusfilosoofia mõjul esmajoones Prantsusmaal
(entsüklopedistid), selle radikaalsemad esindajad tunnistavad
igasuguse jumalausu mitte ainult mõistuslikult paikapidamatuks, vaid
ka kahjulikuks.
Võitlev ateism seostub Salumaa järgi Marxi ja Engelsi õpetusega ning
selle baasil teostunud poliitilise võimuhaaramisega sotsialistlikus
revolutsioonis, mis tegi ateismist nn progressiivse maailmavaate
lahutamatu koostisosa.
Religiooniteaduses kasutatakse mõistet ateism ka vastandina teismile
(õpetus, mis peab kindlaks ühe absoluutse Jumala olemasolu, kes on
kõik loonud ning juhib ja valitseb maailma), näiteks taoliste
maailmavaadete või praktika puhul, millel on küll religiooni tunnused,
ent milles puudub isikulise Jumala (kui Looja ja Hoidja) mõiste, või
isegi selliste religioonide kohta, mis küll ei eita isikulisi jumalusi, ent mille arusaama järgi on need jumalused sõltuvad mingist kõrgemast ebaisikulisest jõust või printsiibist.
Niisiis võib ateistina määratleda nii inimest, kes on teadlikult
religioonivastane või eitab Jumala olemasolu, kui ka inimest, kes on
usu suhtes ükskõikne (praktiline ateism), ning teatud määral isegi
religioosset inimest, kes ei tunnista ühte isikulist Jumalat. Võitleva
ateismiga on tegemist siis, kui inimene peab oluliseks oma
maailmavaate aktiivset levitamist - taolise võitleva ateismi äärmuslikuks vormiks on otsene usklike ja religioossete institutsioonide vastane vägivald, nagu seda võis kogeda nõukogude
reþiimi puhul.
Loomulikult võib ka kristlast, kes aktiivselt oma usku kuulutab,
nimetada võitlevaks kristlaseks. Kristlikus traditsioonis on olemas
lausa mõiste võitlev kirik (ecclesia militans), mis tähistab
maapealset kirikut - sellele vastab taevane, juba õndsusele jõudnud
kristlasi koondav võidutsev kirik (ecclesia triumphans). Võitleva kiriku puhul ei peeta eeskätt silmas siiski mitte võitlust oma usu
kuulutamisel või teiseusuliste (või uskmatute) vastu, vaid võitlust
patu, omaenda nõrga loomuse ja kuradiga. Apostel Paulus kirjeldab
kristlase usuvõitlust nõnda: Sina aga, Jumala inimene, põgene selle
(kurja) eest! Taotle õigust, jumalakartust, usku, armastust,
kannatlikkust, tasadust! Võitle head usuvõitlust, hakka kinni
igavesest elust, millele sa oled kutsutud, kui sa oled andnud hea
tunnistuse paljude tunnistajate ees. (1Tm 6:11-12) Nagu näha, on siin küll oluline, ent mitte ainumäärav osa oma usust tunnistuse andmisel.Enn Auksmann
Pärnu Eliisabeti koguduse õpetaja
12.01.2009
üles