« tagasi
Moraaliküsimused
Miks kristlik religioon seksi ja seksuaalsust niivõrd maha salgab ja taunib? Eelkõige pean ma siin silmas seda, et piibli järgi on seksi jaoks kohta AINULT abielus (justkui nagu mitteabielus olevad inimesed peaksid seksi kartma nagu tuld) ning teiseks seda, et seksuaalset iha ja muud sellega kaasnevat vaadatakse kui midagi ebamoraalset ja mittekõlbelist, millest peaks vabanema ja mida ei tohiks praktiseerida. Ka seitsmes surmapatus on üheks patuks "kiim". Ilma selle patuta aga ei oleks elu ju üldse võimalik, sest ega inimesed ei sünni ainult armastuse tagajärjel, vaid see eeldab ka iha ja atraktiivsust. Miks kristlik religioon üritab iga hinna eest inimeses süütunnet tekitada, et näiteks rohkem kui ühe seksuaalpartneri omamine on kohe ebamoraalsus, hoorus, patt, ebakõlbeline jne.
See, et Piibli ja kiriku arusaama kohaselt on seksuaalsuhete koht
abielus, ei tähenda mingil kombel seksuaalsuse "maha salgamist" ega
"taunimist". Vastupidi: Jumala esimene käsk inimestele on olla
viljakas ja täita kogu maa, vanemas eestikeelses piiblitõlkes: "Tehke
sugu ja teid saagu palju!" (1Ms 1:28)
Jumal on loonud inimese koos sugutungiga ja kui Ta on seda teinud nii,
et inimene tunneb sellest naudingut, siis järelikult on see Tema
tahtmine ning hea (vrd 1Ms 1:31: "Ja Jumal vaatas kõike, mis Ta oli
teinud, ja vaata, see oli väga hea.") Eeskätt Ülemlaulus, aga ka
paljudes muudes piiblikohtades võib leida väga avameelset ülistust
seksuaalsele naudingule.
Seitsme surmapatu puhul (õigem oleks öelda "seitse peapattu" ehk
peamist pattude põhjustajat) peab küsija silmas ilmselt viiendat,
mille ladinakeelseks nimetuseks on "luxuria". Eesti keelde oleks õige
seda tõlkida lodevusena, mõõdutundetusena oma ihade-himude
rahuldamisel, s.t sellega ei mõisteta kindlasti hukka naudinguid, vaid
seda, kui liigne järeleandmine oma ihadele või kiindumus neisse toob
endaga kaasa halbu tagajärgi. See ei pruugi olla sugugi seotud
seksuaalsusega, vaid ka näiteks rahahimu või muu taolisega.
Jumal ei ole oma seadusi andnud mitte inimese piiramiseks ega
ahistamiseks, vaid tema kaitseks. Patt on teadlik ja tahtlik eksimine
Jumala vastu, mis toob endaga kaasa inimese lahutatuse Jumalast ja
paraku ka lõhed inimeste vahele ning haavad nende enda hinge. Need
piirangud, mis Jumala Sõna inimeste käitumisele seab, on vajalikud
selleks, et hoida inimest endale ja teistele haiget tegemast.
Seksuaalsus ei ole ainult iha, mida inimene võiks rahuldada nii, nagu
parajasti võimalikuks osutub või paslik tundub. Seksuaalsusega on
seotud inimese vajadus olla hoitud, armastatud - ja samuti vajadus ise
hoida, armastada, pühenduda, anduda. Pühenduda ja anduda täielikult,
kogu oma eluga, mitte ainult teatud kehaosaga ning paariks või
paarikümneks minutiks. Kas inimene tahab või ei, iga seksuaalkontakt,
ka siis, kui see on mõeldud või kavatsetud ainult füüsilisena,
puudutab ka tema - ja loomulikult tema partneri - hinge.
Kas küsija võib olla sajaprotsendiliselt kindel, et juhul, kui tal on
mitmeid seksuaalpartnereid, on nad kõik selle üle ühtviisi õnnelikud
ning keegi ei tunne, et talle on haiget tehtud? Või ei tunne sisimas,
et midagi on puudu, et see ei ole see, mida tõeliselt otsitakse,
ihaldatakse, vajatakse? Või kui me kanname selle üle mõnele muule
inimsuhete valdkonnale: kas on reaalne, et kui anname järgi kõigile
oma himudele või soovidele (kui "himu" peaks kõlama liiga
negatiivsena), siis on sellega rahul ka kõik teised inimesed meie
ümber? Üks kristliku moraali põhireegleid kõlab: "Kõike siis, mida te
iganes tahate, et inimesed teile teeksid, tehke ka nendele!" (Mt 7:12)
Kas oleksime valmis selleks, et ükskõik milline inimene võib meie peal
rahuldada ükskõik millist oma himu või soovi, kui see tundub talle
endale õigustatuna ja heana? Või peame siiski vajalikuks mingeid
reegleid ja piiranguid? Mingeid kokkuleppeid? Mingeid norme?
Seksuaalsus on lahutamatult seotud uue elu sünniga. Üks olulisemaid
põhjusi, miks seksuaalsus kuulub abiellu, ongi selles. Kristlikku
abielu sõlmides annavad mees ja naine tõotuse lapsed, keda Jumal neile
kinkida tahab, vastu võtta - see tagab, et kõik lapsed on oodatud, nad
võetakse vastu ja nende eest hoolitsetakse. Ühtlasi teeb see ka
seksuaalelu vabaks pidevast pingest ja muretsemisest selle üle, mis
juhtub siis, kui naine peaks rasedaks jääma. Ning mis kõige tähtsam:
see hoiab ära soovimatud rasedused ja nendega kaasneva veel sündimata
laste tapmise, mida nn arenenud ja valgustatud ühiskondades toimub
väga palju vaatamata kõigile rasestumisvastastele vahenditele.
Inimeste peamiseks probleemiks on nende isekus ja ülbus. Isekus, mis
väljendub selles, et inimene tahab endale lubada rohkem kui teistele
ning arvab, et tal on õigus kõigeks, mis talle pähe tuleb. Ja ülbus,
mis seisneb selles, et inimene arvab, nagu kontrolliks tema ise oma
elu ja saatust. Rääkimata sellest, et inimene ei saa määrata oma
tulevikku, ei saa ta täielikult kontrollida isegi oma olevikku -
näiteks seda, kuidas üks või teine tema mõte, sõna, tegu või
tegematajätmine võib mõjutada mõnda tema kaasinimest või elukeskkonda,
mis teda ümbritseb. Üks olulisemaid vigu, mida inimene tihtipeale
teeb, on see, et ta arvab, et üks või teine asi teda ei puuduta või et
temaga "nii ei juhtu". Nii on mõelnud enamus nendest, kellest on
saanud parandamatud alkohoolikud või narkomaanid. Nii mõtlevad
inimesed ka seksuaalsuhete puhul - kahjuks näib, et aegade edenedes
pole haiget saanute hulk mitte kahanenud, vaid pigem kasvanud.
Inimene peab oma tegude ja nende tagajärgede eest vastutama. See on
tegelikult piibelliku ja kristliku moraali põhisõnum. Inimene on
mõtlev olend ja see ei ole mitte ainult privileeg, vaid kohustus. Ka
oma ihade, soovide ja naudingute üle peab inimene valitsema - mitte
laskma neil enda üle valitseda. Piibel ei keela naudinguid, vastupidi,
tõstab need väga väärikale kohale - aga need on antud inimestele
selleks, et tunda neist rõõmu, mitte valu.
Mis puutub sellesse, et kristlik religioon üritavat inimeses tekitada
süütunnet, siis tegelikult on kristluse sõnum vastupidine: kui Piibel
ütleb, et kõik on pattu teinud ja Jumala aust ilma ning mõistetakse
õigeks üksnes Jumala armust lunastuse kaudu, mis on Kristuses Jeesuses
(Rm 3:23-24), siis on kristlik usk see, mis inimese süütundest
vabastab, ükskõik siis, milles tema süü ka seisneks (vt Rm 8:33).
Loomulikult kaasnevad sellega ka juhised, kuidas elada nii, et inimene
ei peaks taas langema süükoorma alla, aga see süü ei tulene mitte
mingitest Jumala poolt väljamõeldud ja väidetavalt mõttetutest
reeglitest, vaid ikkagi sellest, et inimene läheb vastuollu omaenda
südametunnistusega ja sellega, mis on õige ja hea.Enn Auksmann
Pärnu Eliisabeti koguduse õpetaja
14.08.2008
üles