« tagasi
Tavad
Paulus oma esimeses kirjas korintlastele kirjutab, et naised peaksid pead palvetades ja pühakojas katma või siis kiilakaks ajama. Miks
siis tänapäeval naised ei pea enam oma juukseid kirikus katma?
Antud küsimusele aitab vastust leida 1530. aastal koostatud Augsburgi
usutunnistuse 28. peatükk, milles öeldakse:
Piiskopid ja koguduste õpetajad võivad teha korraldusi kiriku
seesmise korra huvides. Kuid need ei anna teeneid, ei saavutata
sellega ka mitte ega pakuta nendega vähimatki hüvitust pattude eest.
Ei tohi südametunnistusi kohustada ettekirjutustega, jättes mulje,
nagu oleks selline tegevus iseenesest juba jumalateenistus. Ei tohi ka
pidada patuks, kui neist kohustustest ei hoolita, liiatigi, kui see ei
kutsu esile pahameelt. Paulus korraldas esimeses kirjas korintlastele (11:5j), et naistel olgu kirikus pea kaetud ja jutlustajad ärgu rääkigu korraga, vaid üks teise järel, nagu heale korrale omane. On igati kristlik, kui peetakse korda armastusest rahu vastu ja kuulekusest piiskoppidele ja õpetajatele neis asjus. Nõnda välditakse ka ärritusi, segadusi ja pahandusi. Peetagu silmas, et ei koormataks südametunnistusi, jättes mulje, nagu oleks nendel korraldustel hingeõndsuslik tähendus ja on patt, kui neist ei hoolita, kuigi see ei tekita vähimatki pahandust. Ei tulda ju näiteks ütlema, et see on patt, kui naine läheb välja katmata peaga; seda ei panda tähelegi.
Näeme, et usupuhastajad suhtuvad naiste pea katmise kohustusse
jumalateenistusel suurel määral kui kultuurist ja ühiskondlikust
suhtumisest määratletud küsimusse, mis võib olla teatud ajal ja paigus
tähtis pahanduse ärahoidmiseks, mõnel muul ajal ja muus kohas aga ei
oma mingit tähtsust.
Apostel Pauluse jaoks ei olnud see siiski mitte ainult kultuuri ega
kombe küsimus, vaid sümboolse, märgilise tähtsusega tava. Teemat sisse juhatades ütleb ta:
Ma tahan, et te teaksite: Kristus on iga mehe pea, aga mees on naise
pea, ja Jumal on Kristuse pea. Iga mees, kes kaetud peaga palvetab või
prohvetlikult kõneleb, häbistab oma pead. Ja iga naine, kes paljapäi
palvetab või prohvetlikult kõneleb, häbistab oma pead. (1Kr 11:3-5)
Kuna mees kehastab pühakirja järgi (eeskätt jumalateenistusel, aga
mitte ainult) Kristust kui koguduse (Kristuse Ihu) pead, siis ei tohi
mees palvetades oma pead katta, sest Kristus on oma Ihu pea ja siin
maa peal ei ole Temast kõrgemat. Tõsi, Kristuse pea on Pauluse sõnade
järgi Jumal, kuid Tema on taevas ja see aeg, mil Jumal saab olema kõik kõiges ning ka Poeg ise alistub sellele, kes Temale on kõik alistanud (1Kr 15:28) on alles ees.
Kuna naine kehastab sellesama võrdpildi järgi kogudust, siis peab tema pea olema Pauluse järgi alati kaetud selle märgiks, et koguduse kui
Kristuse Ihu ei saa olla Ihu lahus oma Peast, Kristusest, vaid ainult
Tema kui oma pea all ja juhtimisel.
Kui inimesed seda sümboolikat mõistavad ja see on nende jaoks tähtis
ning kõnekas, siis on väga hea, kui nad selle järgi ka toimivad.
Siiski ei tohi unustada, et tegemist on ikkagi sümboolikaga, märgiga -
ja kindlasti mitte millegi sellisega, millest sõltuks inimeste hingeõndsus. Seega ei tohi pea katmise nõue või soovitus muutuda taoliseks käsuks või seaduseks, mis orjastab inimese südametunnistuse ning mille täitmise läbi inimene usub omavat mingeid teeneid Jumala ees või mille täitmatajätmine osutuks patuks ja needuseks. Patt võib see olla vaid siis, kui see toob endaga kaasa pahanduse ja mõnede inimeste usukaotuse (võrdluseks võib vaadata, mida apostel Paulus kirjutab nõdrausuliste kohta Rm 14 ja ebajumalatele ohverdatud liha
söömise kohta 1Kr 8).
Jumal on meid Kristuses vabaks teinud -see ei tähenda patu õigustamist (vrd Gl 5:1.13), kuid see tähendab, et Jumal ei paku meile õigeksmõistmist mitte käsutegude, vaid usu läbi. Usu läbi Kristusesse, kes on võtnud enda peale meie patu ja süü, kannatanud ja surnud meie eest ristipuul ning päästnud meid oma surma ja ülestõusmise läbi patust, surmast ja kuradi meelevallast.
Meie teod meid päästa ei suuda - just sellest lähtudes tuleb suhtuda
ka pea katmise või mittekatmise küsimusse. Küll aga oleme kutsutud
järgima armastuses Kristust ning püüdma elada nii, nagu Tema elas (vt
1Jh 2:1-6). Kui vaja, siis kaetud, kui aga vaja, siis katmata peaga.Enn Auksmann
Pärnu Eliisabeti koguduse õpetaja
26.06.2008
üles