« tagasi
Moraaliküsimused
Mul on küsimus 6-nda käsu kohta. Ma olen abielus moslemiga. Abiellusime tema kodumaal ning elasin seal araabia maal 2 aastat. Kuid see abielu muutus minu, kui naise jaoks ahistavaks, sest naised on seal tugevalt alla surutud( õigused mul praktiliselt puudusid,
olin pideva hirmu all ning mind taheti islami usku pöörata (seda ma siiski ei teinud). Pidin ka vaatama igapäevast perevägivalda teiste
inimeste peal. Mu mees solvas mind pidevalt, kui ma tema sõna ei kuulanud.
Tegelikult avastasin enda jaoks Jumala seal, kuid kristliku Jumala. Lõpuks ma põgenesin sealt ära koju Eestisse, kuna mind poleks lastud minema, kui oleksin öelnud. Kui ma juba Eestis olin hakkas mu mees mind telefoni teel algul ähvardama, kuid lahutada ta
ei taha. Praegu on ta sõbralik juba. Mind huvitab kas ma olen pattu teinud, et ma oma abikaasa juurest ära tulin?
Tegemist on väga tõsise küsimusega, millele päris üheselt vastata ei
ole võimalik, kuna see sõltub konkreetsest olukorras ja abikaasade - ning laiemalt kogu perekonna - omavahelistest suhetest.
Jumala käsk keelab abielurikkumise. Samas näeb Moosese seadus ette ka
abielu lahutamise võimaluse (5Ms 24:1jj) - tõsi, abielu lahutamise
õigus on jäetud vaid mehele. Jeesuse sõnade kohaselt on taoline
võimalus antud inimese rikutuse tõttu (Mk 10:2jj) ning inimene ei
peaks abielu lahutama, kuna abielu on Jumala looming. Ainsaks lubatud
abielulahutuse põhjuseks on Jeesuse sõnade kohaselt liiderdamine ehk
teadlik, tahtlik ja jätkuv abielurikkumine (Mt 5:32).
Samas ei tohi unustada, et nii Moosese seadus kui Jeesuse õpetussõnad
on öeldud inimestele, kes kuuluvad sama rahva hulka ja kellel on ühine
usk. Taoliste inimeste kohta ütleb ka apostel Paulus: Aga abielus
olijaid ei käsi mina, vaid Issand: naine ärgu mingu mehest lahku; kui
ta aga siiski on lahkunud, siis ta jäägu üksikuks või leppigu oma
mehega ära! Ja mees ärgu hüljaku naist! (1Kr 7:10-11)
Hoopis teistsugune võib olukord olla siis, kui abikaasad ei jaga
teineteisega ühist usku. Sellisel puhul ütleb apostel Paulus järgmist:
Kui kellelgi vennal on uskmatu naine ja naisele meeldib temaga elada, siis ta ärgu lahutagu end naisest! Ja kui kellelgi naisel on uskmatu
mees ja mehele meeldib temaga elada, siis ta ärgu lahutagu end mehest,
sest uskmatu mees on pühitsetud naise läbi ja uskmatu naine on
pühitsetud mehe läbi, sest muidu oleksid teie lapsed rüvedad, aga nüüd
on nad pühad. Kui nüüd uskmatu pool lahkub, siis lahkugu pealegi,
sellistel juhtudel ei ole vend ega õde orjastatud. Jumal on teid
kutsunud elama rahus. (1Kr 7:12-15)
Nendest sõnadest võime järeldada, et kui erinevat usku tunnistavad
abikaasad elavad rahus ja armastuses, siis on see Jumalale
meelepärane. Kui aga teineteist ei austata ega armastata ning
põhjustatakse teisele abielupoolele - just usulistel põhjustel - valu
ja kannatusi, siis ei ole taolise suhte lõpetamine patt, vaid
tihtipeale lihtsalt hädavajadus. Eriti juhul, kui kristlasest
abielupoolt üritatakse sundida usust loobuma ning võõrast religiooni
omaks tunnistama. Muidugi oleks ideaalvariant selline, et kristlasest
abikaasa suudab oma armastuse ja austusega veenda ka teist poolt
kristlikku usku vastu võtma (vrd 1Pt 3:1jj), aga paraku see ei õnnestu
alati. Ka apostel Paulus ütleb: Sest millest sa tead, naine, et sa
oma mehe päästad? Või millest sa tead, mees, et sa oma naise
päästad? (1Kr 7:16) - s.t teise poole veenmine oma kannatuste hinnaga
ei ole alati garanteeritud.
Teie olukorras soovin ma teile, et leiaksite rahu ja ka lepituse oma
abikaasaga, ent kui see ei õnnestu ja peate siiski vajalikuks abielu
lahutada, siis ei pea te end Pühakirja ja Jumala ees süüdi tundma.
Kõige tähtsam on usaldada oma ja oma lähedaste elu Jumala kätte ning
eriti taolistes väga keerulistes olukordades paluda, et Tema annaks
jõudu ja näiteks õiget teed.Enn Auksmann
Pärnu Eliisabeti koguduse õpetaja
29.02.2008
üles