« tagasi
KÕIK KÜSIMUSED
Milline on luteri kiriku käsitlus vaimulikust ametist?
Luterliku kiriku ühe olulisema õpetusliku aluse, Augsburgi
usutunnistuse peatükkides 7 ja 14 öeldakse:
Nõndasamuti õpetatakse, et Püha kristlik kirik on jäävalt olemas.
Tema on kõigi usklike kogu, kellele kuulutatakse puhast evangeeliumi
ja kellele jagatakse sakramente kooskõlas evangeeliumiga.
Kiriklikust ametist õpetatakse, et ükski ei tohi kirikus avalikult
õpetada, jutlustada ega sakramente talitada, kui teda pole selleks
korrakohaselt kutsutud.
Pärast seda, kui Jumal on meid oma ainusündinud Poja Jeesuse Kristuse
kannatuste, surma ja ülestõusmise läbi lunastanud ning enesega
lepitanud, ei ole enam tarvis taolist preesterkonda, nagu oli Vana
Testamendi ajal selleks, et tuua ohvreid inimeste pattude eest.
Uue Testamendi järgi moodustavad kõik kristlased universaalse vaimuliku preesterkonna (nn üleüldine preestriamet), kes on kutsutud
ohverdama/pühendama iseennast ja kogu oma elu Jumalale ning Jumalat
sõnas ja teos kiitma ja austama. Kristus on rajanud kiriku ja andnud
talle meelevalla kuulutada evangeeliumi ning patte andeks anda.
Pärast ülestõusmist ütles Ta apostlitele: Nõnda nagu Isa on
läkitanud minu, nõnda saadan ka mina teid ... Võtke vastu Püha Vaim!
Kellele te iganes patud andeks annate, neile on need andeks antud,
kellele te patud kinnitate, neile on need kinnitatud. (Jh 20:21-23)
Kirikul on õigus kutsuda inimesi erilisse vaimulikku ametisse, kelle
kätte on usaldatud Jumala Sõna kuulutamine ning sakramentide jagamine ja kes eraldatakse (pühitsetakse) ning seatakse sellesse ametisse
ordinatsiooni ehk palve ja käte pealepanemise kaudu apostelliku kombe
kohaselt. Seda erilist vaimulikku ametit nimetatakse luterlikus
kirikus traditsiooniliselt Sõna ja sakramendi teenimisametiks
(ministerium verbi et sacramenti).
Kuigi, nagu öeldud, on erilisse vaimulikku ametisse kutsumise ja
seadmise õigus antud kiriku kätte - ja vahetevahel praktiseeritakse
ka vaimulike valimist koguduste poolt -, mõistab luterlik kirik
vaimulikku ametit Jumala poolt rajatuna. Samas ei nähta selle ameti
sisemist korraldust ja hierarhiat otseselt jumaliku korraldusena,
vaid kiriku poolt Püha Vaimu juhtimisel loodud hea inimliku korrana.
Eesti Evangeelses Luterlikus Kirikus on vaimulik amet kolmeastmeline
(piiskop, preester, diakon).
EELK kirikuseadustiku § 49 ütleb:
(1) Vaimulik amet on Kristuse seatud karjase-, kuulutamis- ja
teenimisamet ühe, püha, üleilmse ja apostliku kiriku teenistuses, mis
rajaneb kõigi kristlaste osalemisel Kristuse kuninglikus
preestriametis (Mt 28:19–20; Jh 20:21, 21:15–17; Ap 20:28; 1Pt 2:9;
Ilm 1:6; Augsburgi usutunnistus, art. V ja XIV).
(2) EELK tunnustab vaimuliku ametina piiskopi, preestri ja diakoni
ametit.
(3) Piiskopi ja preestri amet seisneb õpetamises, kuulutamises,
sakramentide talitamises ja kirikukari rakendamises.
(4) Piiskop teostab ülemkarjasena ülevaatamisametit kohalikus
kirikus, vastutades õpetuse ja vaimulike ordineerimise eest (1Tm
3:1jj; 4:13; 5:22; Tt 1:9; Augsburgi usutunnistus, art. XXVIII;
Apoloogia, art. XXVIII; Porvoo Ühisavaldus, §-d 42–44).
(5) Preester teostab talle usaldatud ametit koguduses või mõnel
teisel kiriku tööalal (Ap 14:23; Tt 1:5).
(6) Diakoni amet seisneb kuulutamises ja ligimese teenimises (Ap 6:1–
6; 1Tm 3:8).
Nimetused piiskop, preester ja diakon tulenevad kreeka keelest
ja rajanevad otseselt Uuel Testamendil ning vanakiriklikul pärimusel.
Piiskop - episcopos - tähendab ülevaataja, s.t. see, kelle kätte on usaldatud kohaliku kiriku või suurema kirikliku piirkonna juhtimine.
Preester - presbyteros - tähendab vanem, s.t. see, kelle kätte on usaldatud kohaliku koguduse juhtimine (mõnes nn vabakirikus tarvitataksegi vastava ameti tähistamiseks sõna kogudusevanem või
presbüter).
Diakon - diakonos - tähendab teenija või abiline, s.t. ta on seatud piiskopi või preestri abiliseks või mõne konkreetse
teenimisülesande täitmiseks üldkirikus või kohalikus koguduses.
Preestriameti sünonüümina on tarvitusel ka sõnad õpetaja (kirikuõpetaja) ja pastor (hingekarjane), ent neid võib õigupoolest tarvitada kõikide vaimulike puhul teatud
ametifunktsioonide tähistusena või näiteks auväärse pöördumisena.
Samamoodi võib pöördumisena kasutada ka sõna isa, mille omapäraseks
vormiks on ka vahel - Eestis enamasti mitte väga heakõlalisena tarvitatav - papp (nt Soomes on pappi täiesti tavaline preestriametit tähistav sõna nii luterlikus, õigeusu kui katoliku kirikus).
Eesti luterlikus traditsioonis ja ka kehtivas kirikuõiguses
tarvitatakse kohaliku koguduse preestri - või kui koguduses teenib
mitu preestrit, juhtiva preestri - tähistamiseks mõistet koguduse
õpetaja, millele nt Rootsis vastab kyrkoherde (kirikukarjane) ja
Soomes kirkkoherra (kirikhärra). 1990. aastatel kehtinud EELK põhikiri kasutas ajutiselt ka sõna kirikhärra, ent see mõjub nii Eesti ajalugu ja kiriklikku konteksti kui ka vaimuliku ameti
tegelikku sisu arvestates veidi sobimatuna.
Kokkuvõtteks: vaimulik amet on Kristuse poolt seatud ja kiriku kätte
usaldatud teenimisamet, millesse kutsutud ja pühitsetud isikutele on
antud kohustus meelevald vastavalt oma ametifunktsioonidele kuulutada
evangeeliumi ja jagada sakramente.Enn Auksmann
Pärnu Eliisabeti koguduse õpetaja
27.06.2007
üles