tagasi

5. OSA
KIRIKU JUHTIMINE

2. PEATÜKK
Konsistooriumi töökorraldus

1. jagu
Üldsätted

§ 129. Konsistooriumi pädevus

Konsistooriumi pädevuses on lisaks põhikirjas nimetatule:
1) kirikukogu otsuste täideviimiseks vajalike otsuste ja määruste vastuvõtmine;
2) kiriku töövaldkondade tegevuse koordineerimine;
3) kiriku esindamine suhetes riigiasutustega ja ühiskondlike organisatsioonidega;
4) välissuhete korraldamine;
5) visitatsioonikorra kehtestamine;
6) kirikutöötajatele kutsete omistamise korra kehtestamine;
7) vaimulike teenistuskirjade pidamine;
8) kirikuregistrite pidamine;
9) kiriku avalike suhete korraldamine;
10) teiste kirikuseadustikus ettenähtud küsimuste otsustamine.

2. jagu
Konsistooriumi liikmete töövaldkonnad

§ 130. Konsistooriumi liikmete tööjaotus

(1) Konsistooriumi kantsler juhib peapiiskopi vahetu abilisena EELK majanduselu ja konsistooriumi kantselei tegevust.
(2) Peapiiskop võib oma otsusega anda konsistooriumi liikmele juhtida EELK mingi töövaldkonna (valdkonna).
(3) Töövaldkonda juhtivat konsistooriumi liiget nimetatakse sellega seotud ülesannete täitmisel “valdkonna assessoriks".
(4) tunnistatud kehtetuks 29.11.2017.

§ 131. Valdkonna assessori pädevus

EELK tegevusala juhtiv konsistooriumi assessor:
    1) juhib oma valdkonna alalist komisjoni ja esitab konsistooriumile arutamiseks oma valdkonda puutuvaid eelnõusid, esildisi ja ettepanekuid;
    2) võib oma valdkonnas nõuda tutvumiseks kõiki kirjalikke materjale;
    3) tunnistatud kehtetuks 25.11.2009;
    4) võtab osa oma valdkonda puudutavatest koosolekutest ja nõupidamistest;
    5) tunnistatud kehtetuks 29.11.2017.

§ 132. Kantsleri pädevus

(1) EELK majanduselu juhina kantsler:
    1) omab majanduselu juhtides kõiki assessori õigusi ja kohustusi;
    2) juhib EELK majandusnõukogu;
    3) koordineerib välisabi kasutamist ja taotluste esitamist üldkiriklike projektide toetamiseks;
    4) töötab välja EELK majanduse strateegia ja taktika, sh kinnitab tegevuskavad investeerimise, kinnisvarade kasutamise jm alal;
    5) jälgib EELK eelarve täitmist ning esitab iga kolme kuu järel majandusnõukogule sellekohase aruande ning tuludekulude prognoosi;
    6) korraldab EELK õigusaktidega määratletud volituste raames konsistooriumi sihtotstarbeliste fondide tegevust;
    7) täidab muid kiriku õigusaktidega talle pandud ülesandeid.
(2) Konsistooriumi kantselei juhina kantsler:
    1) koordineerib konsistooriumi liikmete ja kantselei töötajate tegevust konsistooriumi otsuste elluviimisel;
    2) tunnistatud kehtetuks 29.11.2017;
    3) esitab konsistooriumile kinnitamiseks kantselei põhimääruse ja koosseisu;
    4) tunnistatud kehtetuks 30.11.2006;
    5) sõlmib, muudab ja lõpetab töölepingu konsistooriumi töötajaga;
    6) koostab EELK eelarve ja eelarve täitmise aruande eelnõu;
    7) vastutab EELK eelarve rahade õigus- ja sihipärase kasutamise eest;
    8) täidab muid kiriku õigusaktidega talle pandud ülesandeid.

3. jagu
Konsistooriumi tööorganid

§ 133. Konsistooriumi kantselei

(1) Konsistooriumi kantselei täidab järgmisi ülesandeid:
     1) korraldab konsistooriumi, peapiiskopi ja piiskopi asjaajamist ning tehnilist teenindamist;
     2) korraldab kirikukogu, piiskoppide kogu, piiskopliku nõukogu ja vaimulike konverentsi tehnilist teenindamist;
     3) toimetab elektroonilist Kiriku Teatajat;
     4) korraldab EELK keskarhiivi tööd;
     5) korraldab vaimulike teenistuskirjade pidamist;
     6) korraldab EELK raamatupidamist;
     7) korraldab EELK avalikke suhteid ja välissuhteid;
     8) täidab muid kiriku õigusaktidega talle pandud ülesandeid.
(2) Konsistoorium võib määrata asekantsleri, kes täidab konsistooriumi kantselei põhimäärusega talle pandud ülesandeid ja kes allub vahetult kantslerile.

§ 134. Konsistooriumi komisjoni moodustamine

(1) Konsistooriumi töövaldkonna või muude küsimuste arutamiseks luuakse vajadusel komisjon. Komisjon töötab konsistooriumi juhiste alusel.
(2) Komisjon on vähemalt kolmeliikmeline. Konsistoorium nimetab komisjoni esimehe ja sekretäri.

§ 135. Konsistooriumi komisjoni kodukord

(1) Komisjon on otsustusvõimeline, kui kohal on vähemalt pool tema liikmetest, kuid mitte vähem kui kolm liiget.
(2) Komisjon teeb otsused lihthäälteenamusega: otsus loetakse vastuvõetuks, kui selle poolt antakse rohkem hääli kui vastu.
(3) Komisjoni koosolekut protokollib komisjoni sekretär. Protokolli ärakiri saadetakse 10 päeva jooksul posti või elektronposti teel konsistooriumi kantseleisse. Mitte rohkem kui kolme aasta möödumisel koosolekust või komisjoni töö lõpetamisel antakse protokolli originaal koos juurdekuuluvate materjalidega üle konsistooriumile.
(4) Peapiiskopil, piiskopil ja kantsleril on õigus osaleda komisjoni koosolekul sõnaõigusega.

4. jagu
Konsistooriumi istungid

§ 136. Konsistooriumi kodukord

(1) Konsistooriumi istung on kinnine. Konsistooriumil on õigus kuulutada istung lahtiseks.
(2) Konsistooriumi istungi protokollimist korraldab konsistooriumi kantselei.
(3) tunnistatud kehtetuks 29.11.2017.

§ 137. Konsistooriumi istungi ettevalmistamine

(1) Õigus esitada konsistooriumi istungile arutamiseks eelnõusid ja päevakorraküsimusi on konsistooriumi liikmel, piiskoplikul nõukogul, vaimulike konverentsil, kirikukogu ja konsistooriumi komisjonil, praostkonna sinodil ja praostil.
(2) Eelnõu, esildis või kirjalik ettepanek esitatakse dateerituna ja allkirjastatuna konsistooriumi kantseleile.
(3) Kantsler saadab laekunud eelnõud, esildised ja kirjalikud ettepanekud seisukohavõtmiseks või otsustamiseks vastava töövaldkonna assessorile või nõukogule kahe tööpäeva jooksul pärast saabumist. Kantsler võib käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud isikult või organilt küsida eelnõu, esildise või ettepaneku kohta seisukohta, mis saadetakse kantslerile ühe kuu jooksul.
(4) Konsistooriumi istungi päevakorra eelnõu koostab peapiiskop, piiskop või kantsler. Päevakorraeelnõu koos eelnõude ja muude materjalidega saadab konsistooriumi kantselei konsistooriumi liikmetele hiljemalt viis päeva enne istungit.
(5) Kõik konsistooriumi istungi päevakorda võetavad küsimused peavad olema vormistatud eelnõu kujul. Kantsler tagab, et eelnõu vormistatakse kooskõlas Eesti Vabariigi ja EELK õigusaktidega koostöös eelnõu või päevakorrapunkti algatajaga.

§ 138. Konsistooriumi istung

(1) Istungi päevakord võetakse vastu istungi alguses.
(2) Päevakorra arutamise ajal võib konsistooriumi liige teha ettepaneku täiendada päevakorda uue päevakorraküsimusega. Ettepaneku päevakorda võtmise üle hääletatakse igal konkreetsel juhul eraldi.
(3) Päevakorraküsimuse arutamisel kuulatakse ära sellekohane ettekanne, esitatakse ettekandjale küsimusi ja kuulatakse ära vastused. Sellele järgnevad arvamusavaldused, mille lõpetamine otsustatakse juhataja ettepanekul lihthäälteenamusega.
(4) Muudatused ja täiendused eelnõus tehakse ning akt võetakse vastu lihthäälteenamusega.

§ 139. Otsuse vastuvõtmine ilma konsistooriumi istungit kokku kutsumata

Konsistoorium võib isikut tuvastada võimaldavate piisava usaldusväärsusega tehniliste vahendite kasutamisel langetada otsuse ilma konsistooriumi istungit kokku kutsumata. Taoline otsus on langetatud, kui selle poolt on enam kui pool konsistooriumi liikmetest.

§ 140. Hääletamine konsistooriumi istungil

(1) Hääletamine on avalik või nimeline. Nimeliselt hääletatakse vähemalt ühe hääletaja nõudel.
(2) Otsused tehakse lihthäälteenamusega; häälte poolnemisel loetakse ettepanek tagasilükatuks.

5. jagu
Konsistooriumi aktid

§ 141. Konsistooriumi aktid

(1) Konsistoorium võtab vastu määrusi, otsuseid ja selgitusi ning mittenormatiivse iseloomuga deklaratsioone, pöördumisi, avaldusi ja muid akte.
(2) Konsistooriumi määrus on normatiivse iseloomuga akt.
(3) Konsistooriumi otsus on individuaalse iseloomuga akt (näiteks õpetaja või praosti kohale kinnitamine ja sealt vabastamine, aunimetuste ja autasude määramine teenete eest EELK ja koguduse töös).
(4) Konsistooriumi selgitus on normatiivse iseloomuga akt teiste õigusaktide konkreetsete sätete sisu, rakendamise korra või muude tekkinud küsimuste selgitamiseks.
(5) Tunnistatud kehtetuks 30.11.2006.

§ 142. Konsistooriumi aktide vormistamine

(1) Peapiiskop või piiskop kirjutab alla kõigile konsistooriumi aktidele.
(2) tunnistatud kehtetuks 29.11.2017.
(3) Kantsler annab kaasallkirja konsistooriumi määrusele, otsusele ja selgitusele ning kirjutab alla nende aktide lisadele.
(4) Konsistooriumi akt saadetakse vastavalt akti sisule ajalehe "Eesti Kirik" toimetustele ning institutsioonidele ja isikutele, keda akti sisu konkreetselt puudutab, seitsme tööpäeva jooksul pärast selle vastuvõtmist.

§ 143. Järelevalve konsistooriumi akti täitmise üle

(1) Järelevalve konsistooriumi akti täitmise üle on peapiiskopi, piiskopi, kantsleri ja vastava töövaldkonna assessori ülesanne.
(2) Peapiiskopil on õigus peatada konsistooriumi akti täitmine, andes küsimuse uuesti otsustamiseks konsistooriumi järgmisele istungile. Kui konsistoorium jääb oma otsuse juurde, lahendab vaidluse kirikukogu.

6. jagu
Konsistooriumi istungi protokoll

§ 144. Konsistooriumi istungi protokoll

(1) Konsistooriumi otsused kantakse protokolli.
(2) Istungi protokolli koostab protokollija viie tööpäeva jooksul pärast istungit.
(3) Protokolli kantakse kõik päevakorraküsimused koos vastuvõetud protokollilise otsusega või viitega vastuvõetud aktile.
(4) Protokollile lisatakse kõik istungil vastuvõetud aktid nende vastuvõtmise järjekorras.
(5) Protokollile kirjutavad alla istungi juhataja ja protokollija viie tööpäeva jooksul pärast istungit.
(6) tunnistatud kehtetuks 29.11.2017.
(7) Protokoll vaadatakse läbi järgmise istungi alguses. Konsistooriumi liikme soovil võib konsistoorium teha protokollilises otsuses redaktsioonilisi muudatusi.

tagasi